شناسنامه محصول
بازجویی از صدام: تخلیه اطلاعاتی رئیس‌جمهور
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

بازجویی از صدام: تخلیه اطلاعاتی رئیس‌جمهور

(Debriefing the President: The Interrogation of Saddam Hussein)
نویسنده: جان نیکسون (John Nixon)
ترجمه: هوشنگ جیرانی
ناشر: کتاب پارسه
سال نشر: 1398 (چاپ 13)
قیمت: 34000 تومان
تعداد صفحات: 243 صفحه
شابك: 978-600-253-277-0
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 12 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3.75 امتیاز با رای 4 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'بازجویی از صدام: تخلیه اطلاعاتی رئیس‌جمهور':

در دسامبر سال 2003، نیروهای ارتش ایالات متحده، صدام حسین رئیس جمهوری عراق را در نزدیکی زادگاهش تکریت دستگیر کردند.
جان نیکسون، تحلیلگر ارشد سیا، سال‌های متمادی درباره دیکتاتور عراق مطالعه کرده بود. وقتی از او خواسته شد تا کار تعیین هویت صدام را انجام بدهد، نیکسون پس از بررسی زخم‌ها و نشانه‌هایی در بدن وی، سوال‌هایی از صدام پرسید که فقط او می‌توانست به آن‌ها پاسخ بدهد. قطعا این مرد خود صدام بود ولی نیکسون در هفته‌های بعد به این نتیجه رسید که هم خودش و هم آمریکا، عمیقا درباره صدام حسین گمراه شده بودند.
کتاب تصویری بی‌طرفانه از یکی از قدرتمندترین حاکمان بدنام عصر ما به دست می‌دهد. نیکسون نخستین کسی بود که در جلساتی متعدد از صدام بازجویی کرد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"روز 13 دسامبر 2003، هشت هفته بود که در عراق به‌سر می‌بردم. هوا در طول روز مطبوع بود - بین 21 تا 24 درجه سانتیگراد - ولی شب‌ها بسیار سرد و اغلب بارانی بود. غیرعادی نبود که صبح از خواب برخیزم و ببینیم که در محوطه محل زندگی‌مان در منطقه سبز چند متر آب جمع شده است. محافظان ما آن روز سرانجام تخته‌های چوبی را به عنوان پل روی زمین قرار دادند تا محوطه را خشک کنند، راهی به سوی -------، ساختمانی در مقر سیا، باز کردند که ماموریت محرمانه خود را آنجا انجام می‌دادیم و رایانه‌هایمان نیز آنجا بود.
من به عنوان تحلیلگر در پایگاه سیا در بغداد کار می‌کردم. کارم این بود که به افسران سیا و واحدهای ویژه ارتش کمک کنم تا افراد را برای دستگیری شناسایی کنند و به این ترتیب می‌توانستیم برای کسب اطلاعات باارزش از آن‌ها بازجویی کنیم ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 بنفشه بامداد:  با وجود اینکه صدام تنها سیاست‌مداری است که از بدو تولد اسم او را شنیده بودم، اما در مورد او، شخصیتش و نوع حکومتش اطلاعات زیادی نداشتم. این کتاب از این نظر برای من جالب بود که تا حدودی صدام را معرفی می‌کرد و بیشتر از آن ارتباط عجیب و غریب و غیرقابل درک سیاست کشورهای مختلف جهان را نشان می‌داد. به نظرم کتاب ترجمه پراشکالی داشت و در برخی مواقع مطالعه را مشکل می‌کرد.

 عليرضا (ماني) دواتگران:  بر خلاف نام کتاب، تنها نیمی از متن به بازجویی از صدام پرداخته که آن هم نه به شکل مستند و با ذکر جزییات دقیق که به صورت کلی و جمع‌بندی از جلسه‌های بازجویی بوده. تقریبا نیمی از حجم کتاب به مسیر پیشرفت شغلی نگارنده و انتقادات وی به دولت بوش پسر و جداییش از سازمان سیا پرداخته که گرچه خواندنش در جای خود خالی از لطف نیست، اما شاید جایش در کتاب دیگری می‌بود. نکته‌ی آزاردهنده‌ی دیگر، نقطه‌چینهای متعددی‌ست که مربوط به سانسورهای امنیتی سازمان سیا بر متن کتاب می‌باشد.

 خداداد پرستوك:  خوب بود. ولی متن بازجویی از صدام نبود. نویسنده فقط دو سه گزارش تحلیلی خود از چند جلسه بازجویی را بیان کرده است.