شناسنامه محصول
دیوار

دیوار

نویسنده: علیرضا غلامی 
ناشر: مروارید
سال نشر: 1394 (چاپ 2)
قیمت: 8500 تومان
تعداد صفحات: 143 صفحه
شابك: 978-600-04-0462-8
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 5 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (0 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'دیوار':

داستان از زبان یک راوی چهارده‌ساله و بی‌نام، ماجرای بیست و چهار ساعت از زندگی او در یکی از روزهای دوران جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند.
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"دیروز مدرسه نرفتم، یعنی رفتم، اما مراسم ظهرگاهی برگزار شد و از کلاس خبری نبود. وقتی آقای رسولی زنگ را زد مثل بقیه‌ی روزها رفتم سر صف ایستادم. او بلافاصله از ساختمان بیرون آمد و روی سکو ایستاد. بعد مثل همیشه دو بار محکم توی میکروفن فوت کرد تا مطمئن شود که بلندگوها سالم‌اند و با صدای بلند فرمان از جلو نظام را صادر کرد. هوا با آن که سرد بود ولی آقای رسولی مثل همیشه فقط یک پیرهن پوشیده بود. وقتی فرمان از جلو نظام می‌داد ما باید یک دست و چهار انگشت از جلویی فاصله می‌گرفتیم و بی‌حرکت می‌ماندیم. پشت آقای رسولی عکس بزرگی از امام روی دیوار بود که بیشتر از یک طبقه ارتفاع داشت. او از گوشه‌ی چشم به دوردست‌ها نگاه می‌کرد و چند تا چین روی پیشانی داشت ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 عاطفه محمدي:  بعضی افراد وقتی که از چیزی نفرت دارند اون رو تحقیر می‌کنند،کتاب دیوار نمونه‌ی کاملی از یک نوع سردی هست، یک سردی همراه با بذله‌گویی‌های سطحی بی‌جا که یک نوع ابتذال به داستان داده. نگاه داستان به جنگ خیلی غیرواقعی هست و در پایان شاید شما هم به این نتیجه برسید که کتاب نه به بهانه‌ی جنگ و‌ نه با روایت یک جنگ‌زده بلکه تخلیه‌ی یک نفرت نسبت به "موضوعی دیگر" هست.
قهرمان‌پردازی از منظر سفر قهرمان مشکل داره، نوع بیان داستان و مثلا غافل‌گیری‌هایی که نویسنده مایل بوده خواننده با اونها مواجه بشه شما رو بیشتر از این جهت غافل‌گیر می‌کنه که با خودتون می‌گید: "چه ایده‌ی احمقانه‌ایی، نویسنده منِ مخاطب رو چی فرض کرده؟!" قهرمان ۱۴ساله هست و شما به سختی اون رو ۱۰ساله می‌بینید. جملات داستان خالی از قرار گیری در واقعیات هستند، جنگ سرد هست اما خالی نیست، جنگ مملو از درد و خشم هست، پر از یک سردیِ سیاه عمیق. اتفاقات جنگ به یک سطح پوچ بی‌مقدار شباهتی ندارند. برای اولین بار امتیاز صفر دادم ...