بخريد و بخوانيد ...
افسوس نمی‌خوریم: زندگی مردم عادی در کره‌ی شمالی
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

افسوس نمی‌خوریم: زندگی مردم عادی در کره‌ی شمالی

(Nothing to Envy: Ordinary Lives in North Korea)
نویسنده: باربارا دمیک (Barbara Demick)
ترجمه: حسین شهرابی، مینا جوشقانی
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1399 (چاپ 3)
قیمت: 125000 تومان
تعداد صفحات: 414 صفحه
شابك: 978-600-182-134-9
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 15 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4 امتیاز با رای 5 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'افسوس نمی‌خوریم: زندگی مردم عادی در کره‌ی شمالی':

همه‌ی ما چیزهای بسیاری از دولت کره‌ی شمالی شنیده‌ایم و شنیده‌ایم چه تنگناها و فشارهای باورنکردنی و احمقانه‌ای برای مردمش می‌سازد. اما از خود مردم، از زندگی عادی مردم در این دیکتاتوری "مزرعه‌ی حیوانات"گونه کمتر چیزی می‌دانیم. مردم کرده‌ی شمالی چه‌طور عاشق می‌شوند؟ کمبودهای غذایی و قحطی‌ها را چگونه تاب می‌آورند؟ چه فیلم‌هایی می‌بینند؟ این کتاب می‌کوشد از طریق روایت زندگی پنج نفر انسان عادی که از کره‌ی شمالی گریخته‌اند، تصویری دیگر، اما بسیار غریب، از این کشور به دست بدهد. نویسنده می‌گوید: "در عکس‌ها و تلویزیون، مردم کره‌ی شمالی مردمی ماشینی به نظر می‌رسند که همیشه در حال رژه رفتن با یونیفرم یا اجرای حرکات گروهی ژیمناستیک برای اعلام وفاداری به پیشوای کره‌ی شمالی‌اند. با نگاهی دقیق به تصاویری از این دست، سعی دارم از واقعیت ورای آن چهره‌های تهی خبر دهم." (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"اگر به عکس‌های ماهواره‌ای از شب‌های خاور دور نگاه کنید، لکه‌ای می‌بینید که مرموزانه در تاریکی غنوده. این منطقه‌ی تاریک جمهوری دموکراتیک خلق کره است.
کنار این لکه‌ی سیاه اسرارآمیز، کره‌ی جنوبی و ژاپن و حالا هم چین، به سبب رونق اقتصادی‌شان، به زیبایی می‌درخشند. حتا از کیلومترها بالاتر نور بیلبوردها و چراغ ماشین‌ها و خیابان‌ها و نئون رستوران‌های زنجیره‌ای همچون نقطه‌هایی درخشان دیده می‌شوند که نشان‌دهنده‌ زندگی روزمره‌ی مصرف‌کنندگان قرن بیست و یکمی انرژی است. در میان همه‌ی این‌ها، تقریبا سیاهی وسیعی است به بزرگی انگلستان. گیج‌کننده است که چه‌طور کشوری با 23 میلیون جمعیت به تاریکی اقیانوس‌ها در شب است. به زبان ساده، انگار کره‌ی شمالی تهی است.
کره‌ی شمالی در اوایل دهه‌ی 90 در تاریکی فرو رفت. با سقوط اتحاد جماهیر شوروی که متحد کمونیست قدیمی خود را با سوخت نفتی ارزان سرپا نگه داشته بود، اقتصاد سست‌بنیاد کره‌ی شمالی نیز در سراشیبی سقوط افتاد. نیروگاه‌ها به خرابه بدل شد. برق قطع شد. مردم گرسنه از تیرهای برق بالا رفتند تا سیم‌های مسی را با غذا معاوضه کنند. این روزها با غروب خورشید همه جا در پرده‌ی ظلمت فرو می‌رود و شب خانه‌های قوزکرده‌ی کوچک را می‌بلعد. روستاها در فلق شامگاهی کاملا محو می‌شوند. حتا ممکن است شب‌ها در بعضی از خیابان‌های پیونگ یانگ، پایتخت ویترین‌وار کره‌ی شمالی، قدم بزنی؛ اما ساختمان‌های دوسوی خیابان در تاریکی به چشم نیایند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 بنفشه بامداد:  نویسنده در قالب داستان به توصیف اوضاع زندگی مردم کره شمالی پرداخته است. لیست مراجع نشان می‌دهد که مطالعه و تحقیق مناسبی برای تالیف کتاب انجام شده است. ترجمه کتاب هم مثل بقیه ترجمه‌های آقای شهرابی عالی است. اما با خواندن این کتاب این سوال در ذهم من پررنگ‌تر شد که واژه‌های دیکتاتور، جنگ، استبداد و ... از چه زمانی وارد همه زبان‌ها شده است؟ آیا روزی خواهد رسید که این واژه‌ها منسوخ شوند؟

 عليرضا (ماني) دواتگران:  یکی از بهترین کتابهایی که طی چند سال گذشته از جیره‌ی کتاب دریافت کرده‌ام. اطلاعاتی که کتاب از زندگی در کره‌ی شمالی به خواننده می‌دهد، با توجه به فقر منبع درباره‌ی این کشور منزوی، غنیمتی به شمار می‌رود. آنچه کتاب را برای خواننده‌ی ایرانی جذابتر می‌کند، شباهتهای پرشمار و حس همذات‌پنداری با قهرمانان داستان می‌باشد.
تنها نکته‌ای که باعث شد پنج ستاره به کتاب ندهم، موجود نبودن عکسهایی‌ست که نویسنده در انتهای کتاب به آنها اشاره کرده و خبری از آنها در ترجمه‌ی فارسی کتاب نیست!