بخريد و بخوانيد ...
روزنامه‌ی سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ی امریغ

روزنامه‌ی سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ی امریغ

نویسنده: احمد شاملو 
ناشر: مازیار
سال نشر: 1393 (چاپ 2)
قیمت: 10000 تومان
تعداد صفحات: 136 صفحه
شابك: 978-964-5676-46-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 12 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (2 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'روزنامه‌ی سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ی امریغ':

کتاب، سفرنامه طنزآمیزی است که احمد شاملو به سبک نوشته‌های دوران قاجار و با الگوبرداری از نوشته‌های ناصرالدین‌شاه و روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، به رشته تحریر درآورده است. متن علی‌الظاهر در سفری که شاملو در سال‌های 1368 و 1369 به آمریکا داشته است، نوشته شده. متن صوتی‌ای که در آن شاملو در آن سال‌ها بخشی از این سفرنامه را برای عده‌ای از ایرانیان مقیم آمریکا قرائت می‌کند و در آن تلویحا از بی‌توجهی به زبان فارسی در میان ایرانیان مهاجر انتقاد می‌کند، سال‌ها در اینترنت میان کاربران به اشتراک گذاشته می‌شد و بسیار پرطرفدار بود. حالا پس از سال‌ها متن کامل کتاب منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
متن سفرنامه با این جملات آغاز می‌شود:
"برقلی از اعاظم بلاد ولایت قالی‌فورنیا است. به اعتقاد هشدربن سالوس‌بن وسواسی - صاحب کتاب مستطاب الجهاد فی تخلیط العناوین البلاد - این بلده به همت صوفی بی‌اصل و نسبی برقعلیشاه نام در اوایل قرن سوم هجری قمری بنیان نهاده شد.

مصراع: خدا نبخشد آن را که این عمارت کرد!

این تاریخ به تحقیق شش قرن پیش از آن است که ملاح بیکاره‌ی ولگردی به نام غریستوفوس قلمبوس این قاره‌ی معصوم را مکشوف العوره کرده بکارت بردارد تا رعایای سلطان عثمانی نامش را ینگه دنیا بگذارند. یکی نبود از این‌ها بپرسد شما را کجا می‌بردند که خودتان را انداختید وسط؟
الغرض هشدر وسواسی چنین حکایت کرده است که برقعلیشاه مذکور در آن گیر و دار که صوفی‌کشی سالم‌ترین تفریح اهل ذوق به شمار بود از خوف نابودی وجود بی‌نمود خویش نیم‌شبی مخفیانه به کشتی سکانی جست و ندانست که به قصد تعمیر در بندرگاه لنگر افکنده است. شراع برکشید و شارع دریا در پیش گرفت ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!