شناسنامه محصول
دین هخامنشیان

دین هخامنشیان

نویسنده: مرتضی ثاقب‌فر 
ناشر: شورآفرین
سال نشر: 1393 (چاپ 1)
قیمت: 25000 تومان
تعداد صفحات: 195 صفحه
شابك: 978-600-6955-00-1
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 5 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (2 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'دین هخامنشیان':

"دین هخامنشیان" از آخرین نوشته-ترجمه‌های ثاقب‌فر است که نخستین چاپ آن همزمان با دومین سال درگذشت ایشان چاپ-پخش می‌شود. در نیمه‌ی نخست کتاب، ثاقب‌فر به بررسی سنجشگرانه‌ی دین هخامنشیان و دیدگاه‌های دیگر پژوهشگران پرداخته و در فرجام نگر خود را بیان کرده است.
نیمه‌ی دوم کتاب نیز نوشته‌ی "ژاک دوشن گیمن" از ایرانشناسان نامدار است که در آن به "اصالت زرتشت"، "دین هخامنشیان" و "دین و سیاست، از کوروش تا خشایارشا" پرداخته شده است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"حدود هشتاد سال پیش بزرگمرد ایرانی، حسن پیرنیا (مشیرالدوله) که نخستین کتاب را درباره "تاریخ ایران باستان" در 1600 صفحه تالیف کرد، هنگامی که به بحث درباره دین هخامنشیان رسید (صص 1238-1251)، بنابر روش علمی همیشگی خود، پس از بررسی منابع دست اول یونانی با نشانی دقیق از هرودوت، استرابو، پلوتارک، تئوپومپوس، یوستینوس، دیودوروس سیسیلی و منابع ایرانی، یعنی سنگ‌نبشته‌های شاهان هخامنشی و آن‌گاه فشرده کردن این اطلاعات، باز به روشی کاملا دانشی و دادن نشانی درست، در بحث نهایی با عنوان "نتیجه"، با روشنی هرچه تمام‌تر نوشت:
"از کلیه این اطلاعات ناقص نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است، ایرانی‌ها دوره هخامنشی معتقد بودند به خدای بزرگی که او را اهورامزد یعنی اهورای دانا می‌نامیدند و بعد از او به موجودات مجردی که در ردیف خدای بزرگ نبوده‌اند وگرنه در کتیبه‌ها اهورامزدا را خدای بزرگ نمی‌نویساندند، و دیگر این‌که اسامی آنها ذکر می‌شد. این وجودهای مجرد باید همان جاویدان‌های مقدس و ایزدان قرون بعد باشند زیرا از آفتاب و ماه و آتش و آب و باد که هرودوت و استرابون ذکری می‌کنند، هرکدام در دوره ساسانی یزت یا ایزدی دارد ..." ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 بنفشه بامداد:  تعداد ستاره‌هایی که به کتاب دادم، میزان تناسب مطالب کتاب با سلیقه‌ی من را نشان می‌دهد و ارتباطی به کیفیت کتاب ندارد. چون از کتاب چیز زیادی متوجه نشدم. نویسنده-مترجم کتاب نظرات پژوهشگران موافق و مخالف زرتشت بودن هخامنشیان را ذکر کرده است. برای درک مطالب لازم بود اطلاعات کافی در مورد زرتشت، اوستا، پادشاهان هخامنشی و ... داشته باشیم.