بخريد و بخوانيد ...
اقتصاد برای همه (جلد اول: تشریح مفاهیم اقتصاد کلان به زبان ساده)

اقتصاد برای همه (جلد اول: تشریح مفاهیم اقتصاد کلان به زبان ساده)

نویسنده: علی سرزعیم 
ناشر: ترمه
سال نشر: 1398 (چاپ 9)
قیمت: 45000 تومان
تعداد صفحات: 293 صفحه
شابك: 978-964-978-394-9
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 8 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'اقتصاد برای همه (جلد اول: تشریح مفاهیم اقتصاد کلان به زبان ساده)':

کتاب در ده فصل به معرفی مفاهیم اصلی اقتصاد کلان به مخاطب غیرمتخصص می‌پردازد. عنوان بعضی از فصل‌های کتاب عبارتند از: "سیاست پولی"، "سیاست‌های ناظر به مهار تورم"، "سیاست ارزی"، "سیاست‌های معطوف به کوچک و قوی کردن دولت"، "سیاست مالی" و ... در هر فصل مطالب از پایه توضیح داده شده. مثلا در فصل "سیاست مالی" مطالب با معرفی "بودجه دولت" آغاز می‌شود و با تشریح "اجزا درآمد دولت" به "درآمد حاصل از نفت" می‌پردازد. یا در فصل "سیاست‌های ناظر به مهار تورم" مولف ابتدا به تعریف تورم و شیوه اندازه‌گیری آن پرداخته و پس از مقایسه میزان تورم در ایران با دیگر نقاط جهان به پیامدهای تورم پرداخته است.
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"شاید مهمترین دغدغه‌ای که هر اقتصاددان ایرانی دارد این است که از آموزه‌های علم اقتصاد چگونه می‌توان استفاده کرد تا ایران از وضعیت کنونی‌اش خارج شده و توسعه‌یافته گردد. در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، توسعه در کانون توجه هر نظام سیاست‌گذاری قرار می‌گیرد. نخست به این سوال می‌پردازیم که چگونه می‌توان ابعاد یک اقتصاد و سرعت پیشرفت یا عقب‌رفت آن را اندازه‌گیری کرد. سپس به این سوال می‌پردازیم که رابطه آن با رفاه شهروندان چگونه است؟

شاخص سنجش اقتصاد
تولید ناخالص داخلی (GDP) یک کشور جمع ارزش کالاها و خدمات نهایی تولید شده در داخل یک اقتصاد را در یک بازه زمانی مشخص (یک سال) نشان می‌دهد. این متغیر قدرت تولید یک اقتصاد را نشان می‌دهد. چند نکته در مورد این مفهوم شایان توجه است. نخست آنکه در این تعریف از کلمه کالاهای نهایی در مقابل مفهوم کالاهای واسطه‌ای استفاده شده که دلیل آن پرهیز از بازشماری است. چون ارزش کالاهای واسطه‌ای در کالای نهایی وجود دارد، نباید مجددا در محاسبات وارد شوند. کلمه دیگر، ناخالص است که مقصود آنست که بخشی از درآمد و تولیدات هر کشور صرف جبران استهلاک سرمایه و ماشین‌آلات در حین تولید می‌شود ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!