بخريد و بخوانيد ...
ابن‌سینا نابغه‌ای از شرق
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

ابن‌سینا نابغه‌ای از شرق

نویسنده: جرج بی کوچ 
ترجمه: ذبیح‌الله منصوری
ناشر: نگاه
سال نشر: 1402 (چاپ 2)
قیمت: 365000 تومان
تعداد صفحات: 389 صفحه
شابك: 978-622-267-309-3
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 7 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3.67 امتیاز با رای 3 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'ابن‌سینا نابغه‌ای از شرق':

داستان زندگی شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا به افسانه می‌ماند. ماجرای دانشمند یگانه‌ای که از همان کودکی هوش و درایت سرشاری از خود بروز می‌دهد و هنوز به جوانی نرسیده به اکثر علوم و دانسته‌های عصر خود مسلط می‌شود.
روایت خواندنی کتاب "ابن‌سینا" نه تنها به زندگی پرفراز و نشیب این دانشمند ایرانی می‌پردازد بلکه توضیحات مفصلی نیز درباره‌ی فعالیت‌های علمی و تحقیقات ابوعلی‌سینا در اختیار خواننده قرار می‌دهد.
ترجمه حاضر اولین بار بصورت سلسله مقالاتی پیوسته در مجله‌ی دانستنیها منتشر شد و با توجه به استقبال خوانندگان در آن زمان، پس از مدتی بصورت کتابی مستقل به چاپ رسید.
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"مسافری که در روز سوم ماه ربیع‌الاول سال 370 هجری قمری مطابق با اول میزان (اول مهرماه) وارد قصبه "افشنه" می‌شد ولو کوچکترین اطلاعی از وضع اجتماعی مردم آن قصبه نداشت می‌فهمید که در یک روز جشن وارد آن قصبه شده است.
در بعضی از خانه‌ها که صاحبانشان به اصطلاح درهای باز داشتند، در را باز گذاشته بودند تا خویشاوندان و دوستان و آشنایان بدون در زدن وارد خانه شوند و هر که وارد یکی از آن خانه‌ها می‌گردید می‌دید که انواع میوه‌ها از سقف هشتی آویخته شده و میوه‌هایی را که برای آونگ انتخاب می‌نمودند طوری انتخاب می‌کردند که رنگارنگ باشد.
خویشاوندان و دوستان وقتی وارد خانه‌ای می‌شدند با صدای بلند می‌گفتند "خرم باد" و صاحبخانه پاسخ می‌داد "بر شما هم خرم باد" و خویشاوندان و دوستان چند لحظه می‌نشستند و برای ابراز نزاکت از میوه‌هایی که بر زمین نهاده شده بود، دانه‌ای یا حبه‌ای می‌خوردند و برمی‌خاستند تا بتوانند به خانه سایر خویشاوندان و دوستان بروند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 سارا ايزدي:  من قصد داشتم زندگی‌نامه‌ی ابن سینا رو مطالعه کنم. این کتاب کاملا زندگی‌نامه نبود، درواقع لابلای تعریف و تمجید و اثبات نبوغ ابن‌سینا کمی زندگی‌نامه هم داشت! با این حال از اینکه سفارشش دادم اصلا پشیمون نیستم. کتاب اطلاعات علمی و تاریخی خوبی در اختیارم گذاشت، تا حدودی با زندگی ابن‌سینا و تعداد دیگه‌ای از چهره‌های علمی و سیاسی اون دوران آشنام کرد و درس‌های زیادی بهم داد. مترجم خیلی مطالب رو خودش اضافه کرده، بدیش اینه که متوجه نمیشی حرف نویسنده چی بوده اما خب اطلاعاتی که مترجم داده واقعا بدرد بخور هستن. فقط اگه کسی علاقه‌ای به دونستن مطالب علمی و مخصوصا پزشکی نداشته باشه میون کتاب کمی حوصله‌ش سر میره. نکته‌ی ناراحت کننده‌ای که وجود داره اینه که جلد کتاب وقتی به دستم رسیده بود آسیب دیده بود و به شدت تو ذوقم خورد.

 بنفشه بامداد:  مثل سایر کتاب‌های آقای ذبیح‌الله منصوری سخن به درازا کشیده شده و موجب پراکندگی حواس خواننده از موضوع اصلی کتاب می‌شود. در این کتاب از هر دری سخن گفته شده و اطلاعات متنوعی در مورد کوه‌ها، اهرام مصر، جنگ احد، جادوگران و ساحران و ... در اختیار خواننده قرار می‌دهد. به نظرم فقط فصل آخر کتاب به طور کامل با عنوان کتاب مطابقت داشت.