شناسنامه محصول
احمد شاملو، عکس فوری

احمد شاملو، عکس فوری

نویسنده: مسعود خیام 
ناشر: نشر گوشه
سال نشر: 1393 (چاپ 1)
قیمت: 12000 تومان
تعداد صفحات: 216 صفحه
شابك: 978-600-92721-5-0
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 10 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (5 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'احمد شاملو، عکس فوری':

این کتاب مجموعه‌ای از یادداشت‌ها، نامه‌ها و گفت‌وگوها در رابطه با احمد شاملو است. مطالب کتاب در سه بخش به دوران قبل از شاملو، دوران معاصر شاملو و دوران بعد از شاملو می‌پردازد. این کتاب درباره شعر، زندگی و اندیشه این شاعر، شامل برخی گفت‌وگوها و نظرات او درباره موضوعات مختلف نیر هست. از جمله نظرات شاملو درباره نیما یوشیج و جلال آل‌احمد.
فصل اول کتاب با عنوان "شاملو و شعر" با این جملات آغاز می‌شود:
"در شعر فارسی سه بخش عمده را می‌توان تشخیص داد: "زبان"، "موسیقی" و "نقاشی" که معمولا به "نقاشی" تصویر هم می‌گوییم.
اما مشخصه‌ی اول شعر کلاسیک فارسی از نظر شکل بیرونی، داشتن مصراع‌های متساوی‌ست. این باعث می‌شود که بتوان شعر کلاسیک را در قالب‌های منظم نوشت. تساوی مصرع‌ها بیش‌تر در مورد سیلاب‌های کلمات است اما همین باعث می‌شود که تقریبا از نظر نوشتاری نیز مصرع‌ها مساوی باشند. در نتیجه به هر دیوان کلاسیک که نگاه کنیم با شکل‌های منظم شعر روبه‌رو می‌شویم.
مشخصه‌ی دوم شعر کلاسیک موسیقی آن است که به وزن یا ریتم تقلیل یافته. تعریف ریتم در دنیای موسیقی‌ست. شعر همسایه‌ی دیوار به دیوار موسیقی‌ست ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 حسين ثقفي:  همانطور که در ایمیل خود به جناب شهریر اعلام کردم، حسن انتخاب ایشان برای من شگفت‌آور بود. شعرهای شاملو در کوران مبارزات نقش ارزنده‌ای در محافل جوانان دهه‌های 30 و 40 داشت. شاید در دهه 60 قرابت من با وی در چند شعر خلاصه می‌شد. اما شناختن زوایای پنهان شخصیتی وی در این کتاب مهر تاییدی بود بر انتخاب من از وی بعنوان یک انسان آزاده. دکتر سروش در خطاب به دینداران در صحبتی به نقل از امام حسین که فرمود اگر دین ندارید پس آزاده باشید. "حریت و آزادگی مساوی دینداری است و مگر کم چیزی است". هر چند در جامعه جهانی کنونی باید گفت هر کس آزاده است دیندار واقعی که:
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است
و شاملو یکی از همین‌ها بود.