بخريد و بخوانيد ...
روزی روزگاری فوتبال: فوتبال و جامعه‌شناسی

روزی روزگاری فوتبال: فوتبال و جامعه‌شناسی

نویسنده: حمیدرضا صدر (Hamid Reza Sadr)
ناشر: چشمه
سال نشر: 1401 (چاپ 10)
قیمت: 350000 تومان
تعداد صفحات: 411 صفحه
شابك: 978-964-362-786-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 1 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'روزی روزگاری فوتبال: فوتبال و جامعه‌شناسی':

کتاب در پانزده فصل به تاثیر فوتبال بر جامعه در کشورهای مختلف می‌پردازد. به جز ایران، که اصلی‌ترین و پر و پیمان‌ترین فصل کتاب را به خود اختصاص داده، وقایع مختلف مرتبط با فوتبال در کشورهایی همچون انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، ترکیه و ... بررسی شده و تاثیر متقابل فوتبال بر جامعه، سیاست و فرهنگ این کشورها از خلال "رخدادهای فوتبالی" بررسی شده است. فصل آخر کتاب هم به مناسبت گسترش بازی‌های بانوان در جهان، به "زنان و فوتبال" می‌پردازد.
فصل دوم کتاب که به ایران اختصاص دارد با این جملات آغاز می‌شود:
"فوتبال ایران مثل خیلی چیزهای دیگر این مرزوبوم خودرو بود و خودجوش. بی‌برنامه‌ی کلان، بی‌امکانات اولیه، بی‌اعتنا به استعدادهایش. فوتبال ایران را با استعدادهای بربادرفته در دوره‌های مختلف دوره کردیم. با کودکانیکه کسی آن‌ها را نفهمید و جوانانی که کسی سراغ‌شان نرفت. با مردمانی که سری پرباد داشتند. با تماشاگران متکبری که از آن بالا به آسیایی‌ها، از عرب‌های سیه‌چرده‌ی همسایه تا چشم‌بادامی‌های شرقی، نگاه کردند. با طرف‌دارانی که معمولا نه‌چندان فروتنانه شکست‌های آسیایی را پذیرفتند. در حالی‌که همیشه و همه‌جا در خلوت خود تکرار کردیم خانه‌ی ورزش‌مان از پای‌بست ویران است.
با این وصف چشمه‌ی لایزال استعدادهای‌مان بی‌اعتنا به کمبودها برخلاف جریان آب شنا کردند، درخشیدند و به پرواز درآمدند. در دهه‌ی 1350 آسیا را زیر یوغ ضربه‌های‌شان گرفتند و در دهه‌ی 1370 درخشش علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا در فوتبال اروپا تابوی غربی‌های ظاهرا دست‌نیافتنی را شکستند. یک دهه بعد جواد نکونام و مسعود شجاعی با توفیق در اسپانیا نشان دادند می‌توان پرواز کرد. می‌توان درخشید ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!