شناسنامه محصول
بی‌شعوری (راهنمای عملی شناخت و درمان خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت)

بی‌شعوری (راهنمای عملی شناخت و درمان خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت)

(Asshole No More; The Original Self-Help Guide for Recovering Assholes and Their Victims)
نویسنده: خاویر کرمنت (Xavier Crement)
ترجمه: محمود فرجامی
ناشر: تیسا
سال نشر: 1398 (چاپ 38)
قیمت: 49900 تومان
تعداد صفحات: 230 صفحه
شابك: 978-600-7212-06-6
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 37 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3.67 امتیاز با رای 12 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'بی‌شعوری (راهنمای عملی شناخت و درمان خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت)':

... آیا از اینکه همسایه‌تان زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد عصبانی هستید؟ آیا تا به حال پیش آمده که در اداره‌ای برای گرفتن یک امضا روزها و ساعت‌ها در آمدوشد باشید؟ آیا احساس می‌کنید برخوردهای رئیس‌تان با شما توهین‌آمیز است؟ ... هیچ دلتان خواسته یک صندلی را بر فرق پزشکی بکوبید که بدون آنکه اجازه بدهد در مورد بیماری‌تان توضیحی بدهید شروع به نوشتن نسخه کرده است؟ ... آیا وسوسه خفه کردن فامیل‌هایی که دائما مشغول فضولی و نصیحت و بزرگ‌تری‌اند، زیاد به سراغتان می‌آید؟ با همکاران از زیر کار دررو و زیرآب‌زن زیاد دست‌به‌یقه می‌شوید؟ ...
اگر پاسخ‌تان به این پرسش‌ها مثبت است، این کتاب را بخرید. چرا که شما با بی‌شعورها سر و کار دارید و این کتاب خودآموز ارزشمندی است برای شناخت و درمان عارضه بی‌شعوری و نحوه رفتار با مبتلایان به این بیماری. اما اگر پاسخ‌تان به پرسش‌های بالا منفی است، احتمالا خطر جدی‌تری شما را تهدید می‌کند ... حتما این کتاب را بخرید! (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
در فصل سوم کتاب که عنوانش "تعریف بی‌شعوری" است، می‌خوانیم:
"... بسیاری از مردم عقیده دارند: "شاید من نتوانم بی‌شعوری را تعریف کنم، اما قطعا وقتی بی‌شعوری را ببینم، می‌شناسمش." و این سخن درستی است. تقریبا همه در این امر اتفاق نظر دارند که بی‌شعور کسی است که رفتار وقیح و نفرت‌انگیزی را به صورت کاملا ارادی و عمدی از خود بروز می‌دهد و از ایجاد اختلالی که در کارها به وجود آورده و آزاری که به دیگران رسانده قلبا خوشحال است. ... درست است که مردم عادی خوششان نمی‌آید که بی‌شعور نامیده شوند، اما مردم عادی که بی‌شعور نیستند. بی‌شعورها پررو، نفرت‌انگیز، ترسناک و متکبرند و باید اسمی رویشان باشد که دست‌کم کمی به خود بیاوردشان. ... بی‌شعورها کسانی‌اند که فکر می‌کنند قانون در رابطه با آنها تعریف و معین می‌شود، و آنها تافته‌های جدابافته‌ای‌اند که حق انجام هر کاری را که اراده کنند دارند. بی‌شعوری نوعی بیماری است که قوه تشخیص و نظام ارزش‌گذاری مبتلایان را آلوده می‌کند و باعث می‌شود تا این افراد هر کاری را بدون شایستگی انجام آن، و بدون ذره‌ای احساس گناه، شرم یا پشیمانی انجام دهند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 سينا رضي:  کتاب عالی خاویر کرمنت و ترجمعه عالی محمود فرجامی؛ دیگه چه چیزی برای گفتن میمونه؟!

 محبوبه پهلواني:  بیشعوری، کتابی جامعه‌شناسی است که به نظر من، مشکل یا بهتر بگویم مسأله تمام مردم دنیاست؛ چرا که هر یک از ما به نوعی در گسترش بیشعوری در دنیا سهیم هستیم. من نسخه‌ی اینترنتی این کتاب را دو سه سال پیش بدست آوردم و خواندم. دوست دارم همه این کتاب را با دقت مطالعه کنند.
این که کسی به شما واژه بیشعور را اطلاق کند، قطعاً به یکباره جا می‌خورید و ناراحت می‌شوید؛ پس بهتر است نوشته‌ها و تعاریف خاویر کرمنت را بخوانید تا خودتان هم بر این امر صحّه بگذارید که بیشعورها در حال افزایش هستند.

 محمد حسن هادی‌زاده:  در ابتدای فصل "ازدواج با بیشعور" چنین می‌خوانیم: وقتی فهمیدم عشق از زندگی ما بیرون رفته که او دیگر سیگارش را هنگام بوسیدن من از لب برنمی‌داشت. (ماری جین همسر یک بیشعور)
البته من نسخه اینترنتی بدون جرح و تعدیل این کتاب را خواندم ولی فکر نمی‌کنم زیاد تفاوتی داشته باشد. به هر حال ترجمه لغت بی‌شعوری از روی لغتی است (به انگلیسی) که بر واقعیت بسیار گزنده‌تری در مفهوم خود دلالت دارد. حال سوال این است که چرا نباید بخواهم چنین کتابی را بخوانم؟ جواب: چون من یک با شعورم!

 بنفشه بامداد:  کنایه‌های ظریف و با معنی و ترجمه‌ی بسیار خوب از ویژگی‌های این کتاب است. نویسنده تمام رفتارهای ناصحیح کوچک و بزرگ انسان را به عنوان بی‌شعوری مطرح کرده است به طوری که می‌توان واژه‌ی انسان را معادل با بی‌شعور در نظر گرفت. در صورتی که هر شخصی به طور طبیعی دارای ویژگی‌های نامطلوب (نه حتما شدید و غیرقابل تحمل) است که هر ویژگی نام مخصوص به خود را دارد. البته من نه رفتارشناس هستم و نه روان‌شناس، اما به نظرم اگر برای هر رفتار ناصحیح نام مخصوص به خود را انتخاب کنیم و در جهت رفع آن بکوشیم تاثیر بیشتری دارد، تا اینکه نام بی‌شعور را روی انسان بگذاریم و شخصیت او را تا این اندازه که نویسنده اصرار داشتند پایین بیاوریم.

 علي‌‌اكبر قزويني:  کتابْ بسیار سطحی است. از کتابِ خوب انتظار می‌رود خواننده را به تفکر انتقادی وادارد و او را از جایی که هست، بکشد و بالاتر ببرد. از دید من، این کتاب کاملاً فاقد ارزش است و نخواندنش از خواندنش بسیار بهتر است. متأسفم که چنین کتاب‌های نازلی، این همه تیراژ بالا پیدا می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم به جای صرف وقتِ گرانبها برای خواندن چنین متن کم‌مایه‌ای، کتابی مثل "دنیای سوفی" را بخوانید که بی‌اغراق می‌تواند نقطه‌عطفی در زندگی شما شود.