شناسنامه محصول
دیروز و امروز شعر فارسی

دیروز و امروز شعر فارسی

نویسنده: ضیا موحد (Ziya Movahed)
ناشر: هرمس
سال نشر: 1394 (چاپ 3)
قیمت: 20000 تومان
تعداد صفحات: 287 صفحه
شابك: 978-964-363-667-8
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 1 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'دیروز و امروز شعر فارسی':

این دفتر در برگیرنده بیست مقاله و دو گفت و گو است در زمینه شعر و نقد ادبی. مطالب از کلی به جزئی و از قدیم به جدید مرتب شده است. مطالب کلی مقاله‌هایی است در شعر و نقد با رویکردی فلسفی و نیز مقاله‌هایی در حافظ‌پژوهی، غزل و غزل‌سرایی، رباعی و رباعی‌سرایان و آثار بزرگ ادبی گذشته. مقاله‌های دیگر به شعر و شاعران جدید ایران اختصاص دارد ... (بخشی از مقدمه کتاب)
مقاله "جادوی شعر گذشتگان" با این جملات آغاز می‌شود:
"طرح پرسش
با آغاز شدن دورانی جدید هنرها نیز دگرگون شدند. این دگرگونی خاسته از هوسی زودگذر نبود، مبانی فلسفی و اجتماعی خود را داشت. هدف من در این نوشته بحث درباره این مبانی نیست. تنها، به‌اقتصای موضوع بحث، به پاره‌ای از جلوه‌های این دگرگونی در شعر اشاره می‌کنم.
شاعران بتدریج قالبهای سنتی قصیده، غزل، مثنوی و غیره را کنار گذاشتند. از وزنهای عروضی نیز کم‌کم روی گردانیدند. مسئله، توانایی یا ناتوانی سرودن شعر در این قالبها و وزنها نیست. شاعر امروز حتی تمایلی به کوشش در این راه ندارد. البته این دگرگونی‌های ظاهری پابه‌پای دگرگونی‌های عمیق دیگری صورت می‌گیرد. تسلط قرنها فلسفه افلاطونی و نوافلاطونی که شعر را در محدوده انواع کلیات نگاه داشته بود جای خود را به تسلط فرد و نگاه فردی داد. شعر روز به روز به جانب تصویرهای حسی و ملموس بیشتر کشانده شد. زبان استعاری قدیم، کلیشه‌های رنگ و روباخته خود را کنار نهاد و به کشف استعاره‌های متفاوتی پرداخت ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!