بخريد و بخوانيد ...
فرزند ایران: داستانی بر پایه سرگذشت فردوسی

فرزند ایران: داستانی بر پایه سرگذشت فردوسی

نویسنده: میرجلال‌الدین کزازی (Mir Jalaleddin Kazzazi)
ناشر: معین
سال نشر: 1395 (چاپ 5)
قیمت: 12000 تومان
تعداد صفحات: 192 صفحه
شابك: 978-964-165-076-8
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 19 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4.75 امتیاز با رای 4 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'فرزند ایران: داستانی بر پایه سرگذشت فردوسی':

نویسنده در کتاب حاضر در روایتی داستانی به مطالعه زندگی "ابوالقاسم فردوسی" خالق شاهنامه پرداخته است. این روایت از تولد، نوجوانی و جوانی فردوسی آغاز می‌شود و با توضیح چگونگی سروده شدن داستان "بیژن و منیژه" ادامه می‌یابد. آن‌گاه این روایت با شرح چگونگی سروده شدن داستان "رستم و اکوان دیو"؛ "رستم و سهراب" و از همه مهم‌تر سرودن شاهنامه دنبال می‌شود. این روایت با بیان مرگ فردوسی پایان می‌پذیرد.
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"آن‌روز، دربار غزنه را جنب و جوشی بسیار فراگرفته بود. همگان در تکاپوی رفت‌وآمد بودند؛ تو گویی جشنی بزرگ می‌بایست برگزار می‌شد یا رخدادی رشته از گذار یکنواخت و همیشگی روزها می‌بایست می‌گسیخت. در گوشه‌ای از تالار پهناور بار که هر بیننده‌ای را، از شکوه و شگرفی زیبایی خود به شگفت می‌آورد و نمودهایی گونه‌گون از هنر دلپسند و کم‌مانند ایرانی آن را به شیوه‌ای دیگرسان آراسته بود، نگاه خیره او را به خود درمی‌کشید و بیننده فسونزده را خواه‌ناخواه به درنگ و ژرفکاوی و باریک‌نگری برمی‌انگیخت، مردی ایستاده بود؛ مردی بالابلند و شکوهمند که جامه دهگانان خراسانی را در برداشت و فروغ خرد و دانایی از چهره رخشان و مهرافروزش برمی‌تافت، به‌گونه‌ای که هرکس او را می‌دید، فر و فروز فرزانگی و فرهنگ ایرانی را، در او آشکارا بازمی‌یافت و به ناگزیر، وی را بزرگ می‌داشت ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 محمدصادق بيات:  کودکم در هفت سالگی‌اش از رستم می‌پرسید ... از نام مادرش، داستانهای شاهنامه و به دنبال پاسخ بود ... کتاب‌های کتابخانه‌امان را زیر و رو می‌کرد و نمیافت آنچه را که در نظرش بزرگترین و بهترین داستان ایران خوانده بودنش …
مرور که کردم خودم هم نمی‌دانستم آنچه را که تا به حال باید میدانستم ... شرمم آمد به عنوان یک پدر ...
شروع به خواندن کردم ... ابتدا داستان‌های شاهنامه به نثر ... و سپس فرزند ایران ... و ...
فردوسی را میتوانم بگویم که قدر ندانسته‌ایم …
فردوسی را نشناخته‌ایم
و هیچ تلاشی برای شناختش نمی‌کنیم

 علي‌‌اكبر قزويني:  خواندن این کتاب را تازه آغاز کرده‌ام. ابتدا تصور می‌کردم زبان کتاب (که تمام واژه‌هایش پارسی است و برخی از آنها در نگاه نخست غریب هستند) ممکن است مانعی بر سر لذت بردن از آن باشد. اما وقتی اتفاقی بخش‌های کوتاهی از کتاب را خواندم، سرشار از لذتی خاص و عمیق شدم. این کتاب (که نخستین از سه‌گانه‌ای است که دو تای دیگر به قلم همین نویسنده، در بارۀ زرتشت و کورش هستند)، خوانندۀ ایرانی را با ریشه‌هایش آشنا می‌کند و شوقی برای جست‌وجوی بیشتر را در او برمی‌انگیزد. همین کتاب حاضر، شوق شاهنامه‌خوانی و بهره گرفتن از این اثر سترگ را در من برانگیخته است. حجم کتاب هم مناسب است: نه کم و نه زیاد؛ و در زمانی نسبتاً کوتاه می‌توان کل آن را خواند و هر لحظه، از خواندن لذت برد. چاپِ خوبِ کتاب و جلد گالینگورش نیز به ارزش‌های آن می‌افزاید. به نظرم این سه‌گانه (فرزند ایران، وخشور ایران، پدر ایران) باید در خانۀ هر ایرانی باشد.

 بنفشه بامداد:  از مطالعه کتاب بسیار بسیار لذت بردم. هم به خاطر یادآوری سرگذشت فردوسی بزرگ و هم به خاطر وجود انبوه واژه‌ها و عبارت‌های شعرگونه پارسی.