بخريد و بخوانيد ...
بررسی آیین‌های زرتشت کهن، میترا، مانی، مسیح، مزدک، زرتشت جدید

بررسی آیین‌های زرتشت کهن، میترا، مانی، مسیح، مزدک، زرتشت جدید

نویسنده: عزت‌الله معظمی گودرزی 
ناشر: صمدیه
سال نشر: 1391 (چاپ 1)
قیمت: 15000 تومان
تعداد صفحات: 390 صفحه
شابك: 978-964-5790-86-6
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 5 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'بررسی آیین‌های زرتشت کهن، میترا، مانی، مسیح، مزدک، زرتشت جدید':

کتاب، همانطور که از عنوان آن پیداست، در شش فصل به بررسی شش کیش و آیین متداول در ایران باستان می‌پردازد. نویسنده در بسیاری از بخش‌های کتاب سبکی داستانی به مطالب داده است و تاریخ را حکایت‌وار برای خواننده روایت کرده.
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"دوره هخامنشیان - که بنیانگذار این دودمان کورش بزرگ است - سرآغاز تاریخ ایران به‌شمار می‌آید. این سخن به گواه تاریخ‌نگاران قدیم در اینجا آورده شد؛ هرودوت، گزنفون، کتزیاس و دیگر تاریخ‌نگاران غربی آغاز امپراتوری جهانی پارس و ماد را از آغاز حکومت کورش بزرگ دانسته‌اند.
اما باید گفت پیش از ظهور امپراتوری هخامنشیان مادها بیش از دو قرن بر سرزمین ایران حکمرانی کردند. پیش از مادها عیلامیان 700 سال بر سرزمین ایران حکومت کردند. پیش از عیلامیان نیز ممکن است کسانی در این سرزمین می‌زیسته‌اند که تاریخ‌نگاران از آنها بی‌اطلاعند و سنگ‌نوشته و یا سکه در آن دوران متداول نبوده و ظروف سفالین هم از آنها باقی نمانده، به همین خاطر نمی‌توان بدون دلیل اثر مردم پیش از عیلامیان را ثابت کرد. ناچار به عیلامیان اکتفا می‌کنیم. وقتی حکومت عیلامیان توسط آشوریان و پادشاه خونریزشان آشور بانی‌پال از بین رفت طولی نکشید که حکومت آشوریان هم به‌وسیله مادها نابود شد. بیشتر تاریخ‌نگاران باستان به دقت حکومت مادها و هخامنشیان را نوشته‌اند، اما هیچ تاریخ‌نگاری به باورها و آیین‌های قوم ماد و هخامنشی اشاره نکرده و کسی نمی‌داند مادها و هخامنشیان چه آیین و مذهبی داشته‌اند ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!