بخريد و بخوانيد ...
شرح کامل فیه‌مافیه: گفتارهایی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (رومی)
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

شرح کامل فیه‌مافیه: گفتارهایی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (رومی)

(Fihi Ma Fihi)
نویسنده: کریم زمانی 
ناشر: معین
سال نشر: 1399 (چاپ 10)
قیمت: 97000 تومان
تعداد صفحات: 664 صفحه
شابك: 978-964-165-031-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 2 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'شرح کامل فیه‌مافیه: گفتارهایی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (رومی)':

فیه‌مافیه کتابی است با حجمی متوسط به نثر، از گفتارهای پراکنده حضرت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (رومی) در موضوعات گوناگون عرفانی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فقهی، تربیتی و روانشناسی.
... فیه‌مافیه به روش تالیفات رسمی تدوین نیافته که مثلا مقدمه‌ای داشته باشد و موخره‌ای، و موضوعات به ابواب و فصولی چند تقسیم شده باشد. چرا که این اثر لطیف عرفانی در عنان رخدادها و فراز و فرودهای ریز و درشت روزمره و پرسش‌های مجلسیان پیش می‌رفته است. بنابراین فیه‌مافیه اثری است جاری در جویبار حوادث، نه اثری جامد در یخبندان سکون و انزوا. و شگرف آنکه بیانات مولانا در هر بخش از آن به صورت دفعی و مرتجل (بدون پیش‌زمینه ذهنی) ایراده شده است و با این حال مطالبش نغز و نثرش زیبا و دلکش است و از صنایع تکلف‌بار ادبی در آن خبری نیست ... (بخشی از مقدمه کتاب)
کتاب با فصلی تحت عنوان "تفاوت میان عالمان وابسته و عالمان وارسته" با این جملات آغاز می‌شود:
"... خلقان، صورت این سخن را گرفته‌اند که: "نشاید که عالم به زیارت امیر آید، تا از شرور عالمان نباشد." معنی‌اش این نیست که پنداشته‌اند، بلکه معنی‌اش این است: شر عالمان آن کس باشد که او مدد از امرا گیرد و صلاح و سداد او به واسطه امرا باشد و از ترس ایشان اول، خود، تحصیل به نیت آن کرده باشد که: "مرا امرا صلت دهند و حرمت دارند و منصب دهند"! پس، از سبب امرا او اصلاح پذیرفت و از جهل به علم مبدل گشت. و چون عالم شد، از ترس و سیاست ایشان مودب شد، و بر وفق طریق می‌رود کام و ناکام. پس - علی کل حال - اگر امیر به صورت، به زیارت او آید، و اگر او به زیارت امیر رود، زایر باشد و امیر، مزور. و چون عالم درصدد آن باشد که او به سبب امرا به علم متصف نشده باشد، بل علم او، اولا و آخرا برای خدا بوده باشد و طریق و ورزش او بر راه صواب بود، که طبع او آن است و جز آن نتواند کردن، چنان که ماهی جز در آب زندگانی و "باش" نتواند کردن ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!