بخريد و بخوانيد ...
راز و رمز بیوه‌مردان
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

راز و رمز بیوه‌مردان

(The Return of the Black Widowers)
نویسنده: ایزاک آسیموف (Isaac Asimov)
ترجمه: طاهره بهادران
ناشر: کتابسرای میردشتی
سال نشر: 1399 (چاپ 1)
قیمت: 45000 تومان
تعداد صفحات: 203 صفحه
شابك: 978-600-119-455-9
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 10 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4.17 امتیاز با رای 6 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'راز و رمز بیوه‌مردان':

دوستانی که از دیرباز ماهیانه یک شب در رستورانی آرام گرد هم جمع می‌شوند، میهمانی را به جمع خود می‌خوانند و داستان‌ها و اتفاقات رمزآلود و هیجان‌آوری را مطرح و به حل رموز آن می‌پردازند. ایزاک آسیموف یکی از بزرگترین نویسندگان و دانشمندان قرن، برترین داستان‌ها را در کتاب حاضر، عنوان و با جذابیت بی‌نظیری دنبال می‌کند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
اولین داستان کتاب با عنوان "ریشخند آز" با این جملات آغاز می‌شود:
"هانلی بارترام مهمان آن شب "بیوه‌مردان سیاه" بود که هر ماه در همان مکان آرام‌شان جمع می‌شدند و برای هر زنی که به هر دلیلی مزاحم جمع‌شان می‌شد، آرزوی مرگ می‌کردند.
تعداد حاضرین در جلسه تغییر می‌کرد و این‌بار پنج نفر بودند.
جفری آوالون میزبان آن شب بود. او مردی بلند قد بود، با سبیلی مرتب و ریشی به‌نسبت کم‌پشت که حالا بیش‌ترش سفید شده بود، ولی موهایش هم‌چنان مشکی می‌نمود. او به عنوان میزبان جلسه، وظیفه داشت تشریفات بلند کردن جام‌ها را انجام دهد. با صدایی بلند و حرکات مخصوص گفت: "با عرض احترام و ادب به سلطان کهنسال کول، یادش گرامی. باشد که چراغ خانه‌اش همیشه روشن، کاسه‌اش همیشه پر، تنش همواره سالم و ما نیز مانند او در زندگی شادکام و خوش باشیم."
همه آمین گفتند و لیوان‌ها را به لب‌های‌شان نزدیک کردند و نشستند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 سينا رضي:  نام آسيموف كه مي آيد، بيشترمان بي‌اختيار ياد كتاب‌هاي علمي-تخيلي و كتاب‌هاي بي نظير اين ژانر مي‌افتيم. اگر با اين دورنما مي‌خواهيد اين كتاب را تهيه كنيد، بهتر است كمي صبر كنيد. "راز و رمز بيوه مردان" در ژانر معمايي جا دارد. بيوه مردان سياه، عنوان گروهي خيالي است كه شش عضو آن ماهانه دور هم جمع مي‌شوند و معمايي را حل مي‌كنند. خيلي معاصر و درواقع قرن بيستمي. نه خبري از رباتهاست، نه سيارك‌هايي سرگردان، نه سياره‌اي با دو خورشيد و نه هيچ چيز ديگر. همه چيز در همين زمين، در دنياي عادي و واقعي پيش مي‌رود. البته علمي تخيلي نبودن كتاب دليل بد بودنش نيست. از خواندن اين كتاب پشيمان نمي‌شويد. وجود عبارت "بازگشت" در نام انگلیسی كتاب، بايد اين زنگ را در سرتان به صدا در آورد كه اين بيوه مردان كجا بودند كه حالا يهويي برگشته‌اند؟ جواب اين است كه اين گروه 66 داستان دارند كه در اين كتاب فقط هفت تاي آنها را مي‌خوانيد. با حساب روند چاپ كتابها، اين كتاب ششمي و آخرينشان است كه در سال 2003 منتشر شده و از آنجا كه خود آسيموف در سال 1992 از دنيا رفته، قاعدتا حق داريد بپرسيد كه چطور يك آدم مرده كتابي را بعد از مرگش چاپ مي كند. جواب اين است كه اين داستانها را آسيموف قبلا در مجله‌هاي "الری کوئینز میستری" و "فنتسی اند ساینس فیکشن" چاپ كرده و كتاب‌ها بعدا بر اساس اين داستان‌ها درآمده‌اند. خودم بجز اين هفت داستان،‌ باقي آن 59تاي باقيمانده را نخوانده‌ام، اما همين هفت داستان هم دلنشين هستند. معماها زياد پيچيده يا اسرارآميز نيستند،‌ اما حل كردن هر كدام نياز به نكته سنجي زيادي دارد كه هر داستان را در نوع خودش خيلي جالب مي كند. خواندنش را به علاقمندان به آسيموف و ژانر معمايي به شدت توصيه مي‌كنم.
چرايي چهار ستاره هم برمي‌گردد به ترجمه ضعيف. مترجم نتوانسته خوب كتاب را ترجمه كند. اول كه در عنوان به نام اصلي بي‌وفايي كرده و از آن بدتر،‌ اسم آسيموف را نوشته آسيمو. انگار كه اين ربات ژاپني آسيمو نوشته باشد كتاب را!
بعد هم جابجا، هم خطاهاي ترجمه‌اي ديده مي شود و هم خطاهاي چاپي. البته تعداشان زياد نيست،‌ اما ترجمه مي‌توانست خيلي بهتر باشد. بخصوص در داستان پنجم،‌ "به عريان ترين"، كه همه‌اش بازي با كلمات است و تقريبا نه پانويس درستي دارد و نه ترجمه و توضيح خوبي.
اما در نهايت،‌ كتابي خوب و دلنشيني است. اي كاش قطره باقي آن پنج جلد را هم منتشر كند!