شناسنامه محصول
درباره‌ی آزادی
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

درباره‌ی آزادی

(On Liberty)
نویسنده: جان استوارت میل (John Stuart Mill)
ترجمه: محمود صناعی
ناشر: روشنگران و مطالعات زنان
سال نشر: 1388 (چاپ 1)
قیمت: 7000 تومان
تعداد صفحات: 184 صفحه
شابك: 978-964-194-034-0
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 7 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (5 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'درباره‌ی آزادی':

کتاب "درباره‌ی آزادی" اثر جان استوارت میل را شاید بتوان به درستی مکمل اثر جان لاک درباره‌ی "حدود دولت و حقوق مردم" دانست. هرچند میان زمان زندگی این دو دانشمند علوم سیاسی دو قرن فاصله است.
جان استوارت میل در اوایل قرن نوزدهم به دنیا آمد و در اواسط همین قرن کتاب درباره‌ی آزادی را نوشت. بسیاری از نکاتی که او در نقد جامعه‌ی آن روز انگلستان در مورد حقوق مردم به ویژه اقلیتها و دگراندیشان متذکر شده است، امروز در قوانین اساسی و مدنی بریتانیا، اصلاح شده است. از جمله حق زنان در مشارکت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کامل در این قوانین پیش‌بینی شده است.
استوارت میل معتقد بود که پیشرفت سیاسی و اجتماعی یک کشور و بهتر شدن افراد آن تنها در صورت دست یافتن همه‌ی مردم به آزادی امکان‌پذیر است.
بنابراین تامین آزادی برای تمامی افراد جامعه باید مهمترین هدف حکومتهای منتخب مردم باشد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"موضوع این گفتار آن‌چه آزادی اراده یا اختیار خوانده‌اند و متاسفانه آن را در مقابل نظریه‌ای که به خطا جبر فلسفی نام یافته، قرار داده‌اند، نیست بلکه آزادی مدنی و اجتماعی است. به عبارت دیگر نوع و حدود قدرتی است که جامعه می‌تواند به صورت مشروع نسبت به فرد اعمال کند. این مشکل کم طرح شده و کمتر به صورت کلی مورد بحث قرار گرفته است اما وجود آن در اغلب مسایل و مباحث زمان ما موثر بوده است و یقینا مساله‌ی اساسی و حیاتی جوامع بشری در آینده خواهد بود. این مشکل تازه پدید نیامده و می‌توان گفت هم از زمان‌های دیرین موجب اختلاف بین مردمان بوده است. اما در مرحله‌ی تکامل اجتماعی که ممالک پیشرفته‌ی جهان اکنون وارد آن شده‌اند، این مشکل به صورت تازه‌ای جلوه کرده است و باید برای حل آن راهی نو جست‌وجو کرد ..."

اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را می‌توانید اینجا بیابید.

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 مريم سمندري معطوف:  نه رمان هستش نه شعر اما بايد خونده بشه همين.