بخريد و بخوانيد ...
تا طلاق نگرفتند کتاب ننوشتند: تحلیل‌هایی از جامعه ایران

تا طلاق نگرفتند کتاب ننوشتند: تحلیل‌هایی از جامعه ایران

نویسنده: فردین علیخواه 
ناشر: نشر هنوز
سال نشر: 1400 (چاپ 3)
قیمت: 79000 تومان
تعداد صفحات: 155 صفحه
شابك: 978-600-6047-88-1
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 13 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'تا طلاق نگرفتند کتاب ننوشتند: تحلیل‌هایی از جامعه ایران':

نوشته‌های کوتاه یک جامعه‌شناس ایرانی درباره واقعیت‌های جامعه. نویسنده در این کتاب نگاهی غیرمعمولی به پدیده‌های معمولی انداخته است و نگاهی معمولی به پدیده‌های غیرمعمولی! زندگی روزمره ایرانی کانون توجه او برای یافتن موضوع و مضمون بوده و نثر کتاب فارغ از قلنبه‌گویی‌های رایج است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"در بانک نشسته‌ام و منتظرم دستگاه نوبت‌خوان شماره‌ام را اعلام کند. در مقابل باجه شماره 3، زن و مردی تقریبا سی‌ساله نشسته‌اند. هر بار که کارمند بانک چیزی می‌گوید، چشم‌های مرد گرد می‌شود، به صورت زن نگاه می‌کند و به آرامی می‌پرسد: "چی می‌گه؟" گوش‌هایش سنگین نیست - اعتمادبه‌نفس ندارد. زن اعتمادبه‌نفس دارد و خوب حرف می‌زند و نقش دیلماج شوهرش را ایفا می‌کند. این روزها موقع عبور از مقابل فروشگاه‌های مختلف شهر، می‌بینم که زنان در حال حرف زدن با فروشندگان هستند و شوهران‌شان در حالی که حدود نیم متر عقب‌تر ایستاده‌اند فقط سر تکان می‌دهند. زنان از فروشگاه‌ها کاتالوگ می‌گیرند و با دقت آن‌ها را می‌خوانند. ظاهرا این روزها این زنان‌اند که می‌دانند کابینت آشپزخانه چگونه باشد بهتر است، خرید کدام خودرو باصرفه‌تر است، آداب رفتار در رستوران چگونه است و با گارسون چگونه باید حرف زد، با توجه به بودجه خانواده سفر به کدام کشورها باصرفه‌تر است و منظور کارمندان آژانس‌های مسافرتی از برخی اصطلاحات فنی چیست، برای بیماری‌های مختلف مصرف کدام داروها بهتر است، فیلم‌های خوب سینماها کدام‌اند و بچه‌ها برای رشد بهتر به چه کلاس‌هایی نیاز دارند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 عليرضا (ماني) دواتگران:  نویسنده با نگاهی‌ باریکأبینانه به آنالیز جامعهأشناسانهأی رفتارهای روزمره‌ای پرداخته که اکثریت مردم از فرط روزمرگی به سادگی‌ از کنارشان رد می‌شوند. نگاه نگارنده به برخی‌ از این رفتارها بسیار نغظ و ظریف و تحسین‌برانگیز است. ایرادی که به این مجموعه می‌توان گرفت، شاید به نوعی همان نقطه ی قوت کتاب باشد که مینی‌مالیستی بودن و نگاه گذرای آن به مسایلی است که راجع به هر کدام می‌توان کتاب جداگانه‌ای تالیف کرد. البته در جامعه‌ای که کمتر حوصله‌ی کتابخوانی و جدی‌خوانی درد، شاید باید به همین نوشته‌های مینی‌مالیسیتی و نپرداختن به عمق اکتفا کرد. نکته ی مثبت دیگر کتاب، کیفیت خوب چاپ و صحافی آن است.