بخريد و بخوانيد ...
دختر تحصیلکرده (یک سرگذشت)
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

دختر تحصیلکرده (یک سرگذشت)

(Educated: A Memoir)
نویسنده: تارا وستور (Tara Westover)
ترجمه: هوشمند دهقان
ناشر: آموت
سال نشر: 1401 (چاپ 5)
قیمت: 175000 تومان
تعداد صفحات: 248 صفحه
شابك: 978-964-448-776-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 13 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3 امتیاز با رای 2 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'دختر تحصیلکرده (یک سرگذشت)':

کتاب سرگذشت نویسنده است از کودکی تا سی سالگی. او که سال 1986 در خانه‌ای در آیداهو به دنیا آمد، تا نه سالگی شناسنامه نداشت و پیش از هفده‌سالگی به کلاس درس پا نگذاشت. در منزل، نزد مادرش درس‌کی خواند، ولی بیشتر اوقاتش صرف کار در "حیاط قراضه‌های" پدر و جاکردن آذوقه در شیشه‌های مربا گذشت. این همه بدان خاطر بود که پدر و مادرش در زمره‌ی مورمون‌هایی بودند که خود را برای آخرالزمان آماده می‌ساختند و نسبت به آموزش دولتی، امور طبی و بیمارستان، و پلیس فدرال بدگمان بودند.
تارا در کنار کوه باک، و در دنیای کوچکی بالنده می‌گردد که عقاید بیمارگونه‌ی پدر، سخت بر آن سایه افکنده. رفته‌رفته اما ذهن تارا دست به خودکاوی می‌زند، عطش دانستن در او بیدار می‌شود، خانه و خانواده را به هوای تحصیل ترک می‌گوید و …
در نهایت، تارا سر از جایی درمی‌آورد که به خواب هم نمی‌بیند. "دختر تحصیلکرده" ماجرای این سرگذشت دلنشین و پر فراز و فرود است. کتابی که بلافاصله او را شهره ساخت و به تشخیص بسیاری، از جمله ویراستاران آمازون، نیویورک تایمز، باراک اوباما، بیل گیتس و … در ردیف بهترین آثار سال 2018 میلادی قرار گرفت. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
"سرآغاز" کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"روی واگن قرمزی ایستاده‌ام که کنار انباری قرار دارد. باد شدت می‌گیرد. موهایم بر سر و صورتم تازیانه می‌زند و سوز و سرما از درون یقه باز پیرهنم به پایین می‌خزد. در این نزدیکی‌های کوهستان، تندباد چنان می‌وزد که گویی خود قله دارد نفس می‌کشد. ولی آن پایین‌ها، دره آرام و ساکن است. در میان کوه و دره، مزرعه ما به رقص و طرب مشغول است؛ درختان تنومند کاج به آرامی به اهتزاز درمی‌آیند، حال آنکه بوته‌های برنجاشف و کنگرهای وحشی با هر بادی تکان می‌خورند و سر تعظیم فرود می‌آورند. پشت سر من تپه‌ای با شیبی ملایم رو به بالا می‌رود و خودش را به کوهپایه کوک می‌زند، طوری که اگر به بالا نگاه کنم می‌توانم هیبت سیه‌فام شاهدخت سرخ‌پوست را ببینم ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 الهه سعادتي:  بله خیلی کتاب خوبی بود شاید اولین تجربه سرگذشت‌نامه‌ای بود که میخوندم و ‌واقعا روایت زیبا ‌‌عجیب و‌ غریبی بود خصوصا که من و نویسنده کتاب هم سن هستیم. عالی بود!

 سميرا بزرگي:  من این کتاب را برای مادرم گرفته بودم، هر بار که دستشون می‌دیدم ازشون می‌پرسیدم خوبه؟ که جواب می‌دادند کُنده و آدمو جذب نمی‌کنه! در این ایام قرنطینه که شروع کرده‌ام به خواندن کتاب باید بگم که با وجود جذابیت زندگی‌نامه عجیبی که در همین دهه‌های اخیر در آمریکا اتفاق افتاده است و برای خواننده ایرانی ناآشنا و غریب است، اما اصلا کتابی خوش‌خوان نیست!
در شناسنامه کتاب اسم ویراستار به چشم می‌خورد، اما احتیاج به ویرایشی اساسی دارد! من متن اصلی را نخوانده‌ام اما این ترجمه پر است از توضیحات مبهم و طولانی که گاه خیلی خسته‌کننده می‌شود...