شناسنامه محصول
حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد: تاریخ مختصر سرمایه‌داری
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد: تاریخ مختصر سرمایه‌داری

(Talking to My Daughter About the Economy)
نویسنده: یانیس واروفاکیس (Yanis Varoufakis)
ترجمه: فرهاد اکبرزاده
ناشر: نشر بان
سال نشر: 1402 (چاپ 14)
قیمت: 90000 تومان
تعداد صفحات: 176 صفحه
شابك: 978-622-99426-1-1
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 3 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (5 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد: تاریخ مختصر سرمایه‌داری':

این کتاب به دعوت ناشر یونانی‌ام در سال 2013، برای حرف‌زدن مستقیم با جوانان درباره‌ی اقتصاد، نوشته شد. دلیل من برای نوشتن آن این اعتقاد راسخ بود که اقتصاد خیلی مهم‌تر از آن است که آن را به اقتصاد‌دان‌ها بسپاریم.
اگر بخواهیم پل بسازیم بهتر است این کار را به متخصصان یعنی مهندسان بسپاریم. اگر نیاز به عمل جراحی داشته باشیم بهتر است به دنبال جراح بگردیم. اما کتاب‌هایی که علم را ساده و همه‌فهم می‌کنند اهمیت فراوانی دارند، آن‌هم در جهانی که رئیس جمهور ایالات متحد جنگ علنی علیه علم برپا می‌کند، و کودکان ما از دوره‌های علمی فراری‌اند. گسترش شناخت عمومی از علم سپری دفاعی به دور جامعه‌ی علمی می‌افکند که باید متخصصانی را که جامعه نیاز دارد تولید کند. از این نظر، این کتاب کوچک خیلی با آن کتاب‌ها فرق دارد.
در مقام استاد اقتصاد همواره باور داشتم که اگر نتوانی اقتصاد را به زبانی که جوانان بفهمند توضیح دهی پس خودت هم اصلا نمی‌دانی چه می‌گویی. به مرور زمان چیز دیگری هم دستگیرم شد، یک تناقض بامزه در مورد حرفه‌ی خودم این باور را تقویت می‌کند: هرچه الگوهای اقتصادی علمی‌تر می‌شوند، رابطه‌ی کم‌تری با اقتصاد واقعی و موجود در جهان برقرار می‌کنند. این دقیقا عکس چیزی است که در فیزیک، مهندسی و دیگر علوم در جریان است و رشد روزافزون پیچیدگیِ علکی نور بیش‌تری بر این که طبیعت چگونه کار می‌کند می‌اندازد.
به همین دلیل تلاش من در این کتاب برخلاف عامه‌پسند کردن اقتصاد است: اگر این کتاب موفق شود، خواننده‌هایش را برمی‌انگیزد تا اقتصاد را خودشان به دست بگیرند و کاری می‌کند که دریابند برای درک اقتصاد باید این را هم بفهمند که چرا متخصصان خودگماشته‌ی اقتصاد، یعنی اقتصاددان‌ها، تقریبا همیشه به خطا هستند ... (برگرفته از مقدمه نویسنده کتاب)

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 سميرا بزرگي:  کتاب خیلی خوبیه و خوندنش رو توصیه می‌کنم؛ مسائل را به زبان ساده و با مثال توضیح داده و نثر روانی داره. متن ترجمه هم سلیس و خوش‌خوانه. با خوندنش خیلی از مسائل اقتصادی کشور رو متوجه شدم! مثلا چاپ اسکناس در دولت چطور باعث تورم می‌شه و بانک مرکزی چه نقشی در اقتصاد کشور داره!!!
در آخر کتاب این متن جالب رو خوندم: "هیچ متخصص واقعی [اقتصاد] وجود ندارد و اقتصاد خیلی مهم‌تر از آن است که آن را به متخصصین بسپاریم. سپردن اقتصاد به اقتصاددان‌ها شبیه کار آن‌هایی است که در قرون وسطی زندگی می‌کردند و سعادت خود را به متألهین، کاردینال‌ها و مفتشان عقاید می‌سپردند و این واقعا فکر بدی است.