شناسنامه محصول
976 روز در پس‌کوچه‌های اروپا

976 روز در پس‌کوچه‌های اروپا

نویسنده: محمد دلاوری 
ناشر: قدیانی
سال نشر: 1401 (چاپ 14)
قیمت: 60000 تومان
تعداد صفحات: 240 صفحه
شابك: 978-600-08-0057-4
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 14 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4.67 امتیاز با رای 3 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب '976 روز در پس‌کوچه‌های اروپا':

نگارنده مدتی را به عنوان مدیر صدا و سیما در بلژیک خدمت کرده است و در این کتاب خاطرات خود را از زندگی در اروپا مرور کرده است.
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"از مانیتورهای کوچکی که به صندلی‌ها نصب شده، آموزش‌های ایمنی پخش می‌شود، اما من پیش از آنکه به فکر درهای اضطراری نجات این هواپیما باشم، به این فکر می‌کنم که در چه روزهای عجیبی دارم ایران را ترک می‌کنم! روزهایی که هرکس به من می‌رسد می‌گوید: "خوش‌به‌حالت که می‌روی، اینجا دیگر جای زندگی کردن نیست!"
آدمیزاد همیشه دیروزش را بیشتر از امروز دوست دارد. همیشه دیروز، جنس‌ها ارزان‌تر بوده است، آدم‌ها با هم مهربان‌تر بوده‌اند، زمین جای بهتری برای زیستن بوده است؛ اما امروز هوا بدتر است، حرمت‌ها بر باد است و جیب‌ها خالی‌تر ... برای آدم شیرِ خام‌خورده همواره جای دوری هست که مردمش خیلی خوب و شاد زندگی می‌کنند، جایی به نام "خارج" یا دست‌کم "هرجا که اینجا نباشد" ... پس با همه‌ی توان تلاش می‌کنم این حرف‌ها و نصایح پیشاسفری را چندان جدی نگیرم.
اما جدا از این احساس شگفتِ گذشته‌پرستی، روزهایی که من ایران را ترک می‌کردم آخرین ماه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود؛ در یک دوره‌ی کوتاه چند ماه، برای مثال قیمت یورو از هزار تومان شد سه هراز تومان! طوری که صبح که از خواب برمی‌خاستی بچه‌دبستانی‌ها هم داشتند قیمت ارز را چک می‌کردند که دریابند تا چه اندازه بدبخت شده‌اند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 احسان ظفریان:  آقای دلاوری خیلی ساده و قابل فهم نوشتن و این کتاب واقعا خوندنیه.

 اميرحسين خان احمدي فيجاني:  سفرنامه‌ها یک ویژگی خاص دارند و آن هم این است که شما را واقعا در کوچه پس کوچه‌های مقصد می‌گردانند. با این تعریف اگر سفرنامه را یک هم‌وطن نوشته باشد، خواندنش جذاب‌تر می‌شود. برای همین من این کتاب را می‌پسندم. هر چند در قوت متن مثل نویسنده‌های با تجربه‌تر نیست و یه جاهایی آدم دلش می‌خواهد بیشتر بگوید. اما خب نگاه نقادانه محمد دلاوری که امروز هم در برنامه‌های تلویزیونی اش مشاهده می‌شود این کتاب را خواندنی می‌کند.

 مهدي فوقي:  به نظرم دلاوری هرچند در قامت خبرنگار تحت تاثیرسیستم روابط عمومی و دفاع از سازمان است اما در این کتاب به قلمی زیبا و روان نوشته که من پیشنهاد می‌کنم اگر علاقه‌مند به کتاب‌های روایت و مستند هستید، حتما مطالعه بفرمایید