شناسنامه محصول
شهرهای گمشده

شهرهای گمشده

نویسنده: آیدا مرادی آهنی 
ناشر: کتاب سده
سال نشر: 1398 (چاپ 3)
قیمت: 74000 تومان
تعداد صفحات: 369 صفحه
شابك: 978-600-97170-8-8
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 8 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3 امتیاز با رای 2 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

داستان با این جملات آغاز می‌شود:

"مثل هواپیمایی در آسمان شب، که دنیای اطرافت سیاه باشد و نامعلوم.

این بهترین تصویری بود که می‌شد از زندگی محیا قوامیان در زمستان 2014 داد. اما همه‌ی چیزی نبود که آن روز ظهر، در مسجد امام الخویی نیویورک، به آن فکر کند. بعد از نماز، تکیه داده بود به یکی از ستون‌های طرف خواهران، جز او، فقط سه زن عرب را می‌دیدی، با روسری‌ها و کاپشن‌های رنگی که زیپش را تا زیر چانه کشیده بودند بالا. نماز را پشت سرشان، همان جا، کنار حائل بین زنانه و مردانه خوانده بود.

نور سفید چراغ‌های سقفی، مثل سوزی که آرام از در نمازخانه می‌آمد تو، حال عقربه‌ی کندی را داشت که به زور می‌رود جلو اما نمی‌ایستد. حتی اکوی صدای واعظ کمی تاخیر داشت. و انگار سهم این سوی پرده بود که با یک حائل صدای امام جماعت را می‌شنیدند. همه‌چیز می‌توانست کند باشد و آرام، الا مرگ که سید احمد نوری داشت درباره‌ی آن وعظ می‌کرد. کنار مرگ راه رفتن برای بعضی‌ها یک جور اعتیاد است که از دردِ احتیاط زیاد سراغش می‌روند …"

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 شهرزاد فيروزبخت:  من ایرانی‌خوان نیستم ولی این کتاب رو قطعا بیش از یکبار خواهم خواند نه به خاطر داستان جالب و لایه‌لایه‌اش، بیشتر بخاطر مفاهیم عمیقی که نویسنده به زیبایی داستان را با آنها آراسته.
و اگر ایرادی بخوام بگیرم، به کیفیت افتضاح کاغذ آن است که کتابی به این خوبی واقعا حیف شده.

 خداداد پرستوك:  صفحه ۶۰ کتاب هستم، نمی‌تونم ارتباط مناسبی با نثر کتاب بر قرار کنم. تصور می‌کردم این کتاب ترجمه است و نویسنده مردی بوده که از نزدیک در جریان امور یکی از سازمانهای امنیتی کار کرده و با آنها مرتبط بوده است. اما نویسنده خانمی است که به زیبایی از عهده این کار بر آمده است. اطلاعات نویسنده از موضوعی که در باره آن نوشته تا اینجای کتاب قابل تحسین است. معلوم است که برای نوشتن این کتاب بسیار مطالعه کرده و زحمت کشیده. بیاد خانم نقش اول در سریال هملند افتادم. در هر حال کشش لازم برای ادامه وجود ندارد با این حال سعی می کنم تمامش کنم. شاید ادامه کتاب جذابتر شد.