شناسنامه محصول
جنگ پیرمرد (کتاب اول)
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

جنگ پیرمرد (کتاب اول)

(Old Man's War)
نویسنده: جان اسکالزی (John Scalzi)
ترجمه: حسین شهرابی
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1398 (چاپ 2)
قیمت: 49000 تومان  42000 تومان
تعداد صفحات: 351 صفحه
شابك: 978-600-182-175-2
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 30 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4.8 امتیاز با رای 5 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'جنگ پیرمرد (کتاب اول)':

جان پری در روز تولد 75 سالگی‌اش دو کار کرد: اول به قبر همسرش سر زد، بعد سرباز ارتش شد.
خبر خوب: بشر بالاخره سفرهای میان ستاره‌ایش را شروع کرده.
خبر بد: سیاره‌های مناسب برای زندگی اندک هستند و نژادهای بیگانه بر سر تصاحب این سیاره‌ها با هم می‌جنگند. در نتیجه ما هم می‌جنگیم؛ هم برای دفاع از زمین و هم برای به چنگ آوردن ملک و املاک سیاره‌ای. جنگ کهکشانی دهه‌هاست که دور از زمین در جریان است: پر از خون و خشونت و خطر.
خود زمین آرام است. بخش اعظم منابع بشر در دست "نیروی دفاعی مستعمرات" است. همه می‌دانند که وقتی به سن بازنشستگی برسند، می‌توانند به این نیروها بپیوندند. این نیروها هم جوان‌ها را نمی‌خواهد؛ آدم‌هایی می‌خواهد که آگاهی‌ها و مهارت‌های چند دهه زندگی را داشته باشد. وقتی کسی را از زمین ببرند، دیگر هرگز اجازه ندارد برگردد. دو سال در جبهه‌ها خدمت می‌کنید و بعد اگر زنده بمانید می‌توانید در یکی از سیارات مستعمره زندگی کنید.
جان پری معامله را قبول می‌کند. اما او هم مثل بقیه‌ی ساکنان زمین حتا روحش خبر ندارد در فضا و در این جنگ چه خبر است. چون نبرد واقعی سال‌های نوری آن‌طرف‌تر از زمین رخ می‌دهد و بسیار سخت‌تر از چیزی است که به تصور کسی دربیاید. اما خود جان پری قرار است به چیزی تبدیل شود که حتا به تصورش هم در نمی‌آید ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"روز تولد هفتادوپنج‌سالگی‌ام دو کار کردم. رفتم سر قبر همسرم. بعد توی ارتش نام‌نویسی کردم.
سر زدن به قبر کتی از آن یکی کار ادا و اطوار و شلوغ‌کاری کم‌تری داشت. کتی توی گورستان هریس کریک دفن شده که دو کیلومتر هم از محل زندگی خودم و خانواده‌مان فاصله ندارد. خاک کردن او توی آن گورستان سخت‌تر از چیزی بود که که معقول باشد؛ هیچ‌کدام از ما خیال نمی‌کردیم که قرار است دفن بشویم و به همین خاطر هیچ‌کدام‌مان هم کاری نکردیم. اگر بخواهم مزه‌پرانی کنم باید عرض کنم سر و کله زدن با مدیر قبرستان باعث می‌شود آدم کارش به سینه‌ی قبرستان بکشد. سرانجام پسرم، چارلی، که دست‌برقضا شهردار هم هست با چند نفر کله‌گنده تماس گرفت و قضیه را رفع و رجوع کرد. پدر شهردار بودن هم مزیت‌های خودش را دارد ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 حمید عبدل‌نژاد:  با وجود اینکه پایان جلد اول خواننده رو مجبور به خواندن جلدهای بعد نمیکنه، ولی آدم دلش نمیاد جلدهای بعدی رو نخونه.

 مرتضی خشتی آذر :  کتاب جذابی و ترجمش هم عالی حتما جلدای بعدیشو می‌خونم

 عباس افشار:  عرض ادب و احترام. از اونجایی که جیره‌کتاب عزیز تاکید داره در مورد کتاب‌های دریافتی نظر بدیم بنده هم این مساله رو حداقل در مورد عناوینی که برام جالب بودن رعایت می‌کنم. قبل از هرچیزی باید عرض کنم این کتاب جلد اول یک مجموعه داستانی طولانی 6 جلده است که متاسفانه فقط جلد اول اون ترجمه و در ایران نشر شده است. علتی که بنده به این کتاب امتیاز 5 ندادم نه به خاطر خود کتاب و نه به خاطر ترجمه بلکه به خاطر ضعف در نشر چنین عناوینی هست. اولین جلد این سری در سال 2005 نوشته شده و متاسفانه الان در سال 2016 جلد اول اون به صورت فارسی داره در اختیار ما قرار می‌گیره. حالا فارغ از این بحث، کتاب ساختار علمی تخیلی داره و طبیعتا خوانندگان مخصوص خودش. در عین حال نویسنده فوق‌العاده در بیان یک دنیای فرای تصور ما در اعماق اطلاعات نیمه علمی و نیمه تخیلی خودش عالی کار کرده. هرچند ، چند فصل اولیه کتاب به کندی پیش میره (کاملا طبیعی است خلق دنیای فرای تصور نیاز به یک سری بیان‌های ساختاری داره) اما از اواسط کتاب زمین گذاشتنش تقریبا غیرممکن میشه تا حدی که وقتی به پایان کتاب رسیدید میگید ای کاش نویسنده در اینجا نقطه پایان را نمی‌گذاشت. (که البته نگذاشته و جلدهای دیگری نیز نوشته شده‌اند) نویسنده اطلاعات خوبی در زمین نجوم و فیزیک و ریاضیات داشته و نمیشه ایراد علمی ازش گرفت ( البته تا مادامی که وارد حوزه تلفیق تخیل با علم نشده باشد). یک ایراد البته به کار نویسنده حداقل در این جلد وارد بود اونهم عدم خلق بکگراند برای کاراکترها بود. عموما کاراکترهایی در فصل‌هایی می‌آمدند و می‌رفتند و دیگر خبری از آنها نمی‌شد و حتی تا حدودی نمی‌دانستیم اصلا از کجا آمده‌اند، که البته احتمالا این مشکل در جلدهای بعد با بیان سرگذشت کاراکترها مرتفع شده است.