بخريد و بخوانيد ...
راهنمای تفکر نقادانه: پرسیدن سوال‌های به‌جا
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

راهنمای تفکر نقادانه: پرسیدن سوال‌های به‌جا

(Asking the Right Questions: A Guide to Critical Thinking)
نویسنده: ام.نیل براون، استیوارتام.کیلی (M. Neil Browne, Stuart M. Keeley)
ترجمه: کورش کامیاب
ناشر: مینوی خرد
سال نشر: 1394 (چاپ 4)
قیمت: 23000 تومان
تعداد صفحات: 305 صفحه
شابك: 978-600-6220-16-1
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 1 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'راهنمای تفکر نقادانه: پرسیدن سوال‌های به‌جا':

... اصطلاح تفکر نقادانه به مجموعه‌ای از نگرش‌ها و مهارت‌های فکری اطلاق می‌گردد که برای ارزیابی و محک‌زدن ادعاها و استدلال‌ها به کار می‌آیند. در تفکر نقادانه سعی بر این است که هر ادعا یا استدلالی پیش از پذیرفته‌شدن، با استفاده از معیارهای معینی محک زده شود تا بتوان درباره عقلانی بودن یا نبودنش داوری کرد.
تفکر نقادانه را به شیوه‌های گوناگونی می‌توان به کار برد. شیوه‌ای که نویسندگان این کتاب پیش گرفته‌اند پرسیدن تعدادی سوال نقادانه است. پرسیدن این سوال‌ها که هر کدام روی جنبه خاصی از ادعا یا استدلال مطرح شده انگشت می‌گذارد، مبنای موردنیاز را برای ارزیابی نقادانه و عقلانی آن ادعا یا استدلال در اختیار قرار می‌دهد. به عقیده نویسندگان کتاب حاضر، مزیت روش یادشده در این است که با استفاده از آن می‌توان با نظم‌وترتیب در طی مراحل معینی به ارزیابی ادعاها و استدلال‌ها پرداخت ... (برگرفته از مقدمه مترجم کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"همه کسانی که از فیلم‌دیدن لذت می‌برند مشتاق‌اند که موضوع جدیدترین فیلم‌ها را بدانند. از خود می‌پرسند آیا الان به‌تماشای فلان فیلم برویم، صبر کنیم تا بعدا آن را از فروشگاهی کرایه کنیم، یا کاملا از دیدنش صرف‌نظر کنیم؟
بسیاری از آدم‌های خبره در زمینه فیلم هستند که می‌توانند در این مورد ما را راهنمایی کنند. ولی ما باید تابع نظر کدام‌یک از این خبرگان باشیم؟ نظردادن کار ساده‌ای است؛ هرکس می‌تواند نظری داشته باشد. اما کدام‌یک از آدم‌های خبره در زمینه فیلم آن نوع آگاهی را دارد که بتوانیم به نظرش اعتماد کنیم؟
ما نویسندگان این کتاب عاشق فیلم‌دیدن‌ایم، ولی هر دوی ما می‌خواهیم در این‌که چه فیلمی را تماشا می‌کنیم مشکل‌پسند باشیم. یعنی درعین‌حال که شیفته فیلم‌دیدن هستیم، فیلم‌های زیادی هستند که ما نمی‌خواهیم آن‌ها را تماشا کنیم. تصمیم‌گرفتن درباره این دسته از فیلم‌ها کار سختی است و برای همین ما برای آسان‌تر کردن کارمان اغلب به یکی از پایگاه‌های اینترنتی مورد علاقه‌مان مراجعه می‌کنیم ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!