بخريد و بخوانيد ...
مریخی
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

مریخی

(The Martian)
نویسنده: اندی وییر (Andy Weir)
ترجمه: حسین شهرابی
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1402 (چاپ 6)
قیمت: 350000 تومان
تعداد صفحات: 416 صفحه
شابك: 978-600-182-148-6
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 50 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4.67 امتیاز با رای 15 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'مریخی':

رابینسون کروزوئه در قرن بیست و یکم، اما این‌بار در سیاره‌ی مریخ.
مارک واتنی، از خدمه‌ی دومین گروه فضانوردان ناسا است که بر سطح سیاره‌ی مریخ فرود آمده‌اند. به دلیل وقوع توفان شدید در مریخ، گروه مجبور می‌شوند مریخ را در نهایت عجله ترک کند. در این بین مارک آسیب می‌بیند و فضانوردان دیگر چون تصور می‌کنند او مرده رهایش می‌کنند و از مریخ می‌روند. اما مارک زنده است و تا آمدن گروه بعدی فضانوردان چهار سال زمان مانده. با این همه، مارک کم‌تر از یک سال جیره‌ی غذایی دارد و هیچ ارتباط مخابراتی هم با زمین ندارد. حال او باید دست به هر کاری که می‌تواند بزند تا زنده بماند. مریخی داستان قدرت هوش انسان است در برابر طبیعت بیگانه و دشمن‌خوی مریخ، داستان تنهایی یک فرد و قدرت علم برای کمک به بشر. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"به فنا رفتم.
البته کلی با خودم فکر کردم و به این نتیجه رسیدم.
به فنا.
شش روز از دو ماهی که قرار بود بزرگ‌ترین دو ماه عمرم باشد گذشت و بعد همه چیز کابوس شد.
حتی خبر ندارم کسی این‌ها را می‌خواند یا نه. ولی خوب لابد بالاخره کسی پیدایشان می‌کند. شاید مثلا صد سال دیگر.
محض اطلاع ... من در سول ششم نمردم. قطعا مابقی خدمه خیال کردند من مردم و نمی‌توانم هم سرزنش‌شان کنم. شاید یک روز عزای ملی برای من اعلام کنند و توی صفحه‌ی ویکی‌پدیای من هم بنویسند "مارک واتنی تنها انسانی است که بر سطح سیاره مریخ مرده."
نمی‌شود هم گفت حرف‌شان غلط است. چون قطعا این‌جا می‌میرم. فقط آن‌طور که بقیه خیال می‌کنند در سول ششم نمرده‌ام ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 احسان تقي‌زاده: 
عالی، یکی از یهترین کتابهای علمی تخیلی که تا حالا خوندم. ترجمه آقای شهرابی هم که مثل همیشه روان و عالی هست.
حجم اطلاعاتی که نویسنده در کتاب میده خیلی زیاده، ولی اصلا خسته‌کننده نیست.
در ضمن طنزی که شخصیتی اصلی داستان داره داستان رو جذابتر هم کرده.

 مجتبی پورفتحی:  کتاب جالبیه. 40 صفحه خوندم ازش تو یه روز و مجذوبش شدم. البته من متاسفانه جزء آدم‌های دور از مطالعه و کتاب بودم و فکر می‌کنم واسه آشتی با مطالعه، کتاب خوبیه.

 فاطمه عارف‌نژاد:  به طرز وحشتناکی واقع‌گرایانه است! پس تعجبی ندارد که اولین اکران فیلم ریدلی اسکات در مقر ناسا بود و شاهکار اندی وییر مورد حمایت تمام اهل علم قرار گرفت. در جزییات فنی به سختی می‌شه ایراد مهمی پیدا کرد. این حقیقت که اندی وییر یک برنامه‌نویس نرم‌افزار است و نه تحصیلات آکادمیک فضایی داشته و نه ارتباطی با متخصصین ناسا، در کنار پایبندی حداکثری به مفاهیم علمی یکی از عجایبی است که همه را شگفت‌زده می‌کند. بی‌شک این کتاب از بهترین علمی تخیلی‌هاست که با حجم بالایی از اطلاعات فنی یکی از واقع‌گرایانه‌ترین ایده‌های فضایی را مطرح می‌کند و باید روی این نکته تاکید کرد که مریخی هم تحسین مهندس‌های جی پی ال را با خود دارد و هم استقبال مردم عادی را. جذابیت داستان به هیچ وجه با توضیحات علمی خدشه‌دار نمی‌شود و شوخ‌طبعی بی‌نظیر شخصیت اصلی یکی از برگ برنده‌های کتاب است، گرچه گاهی باعث می‌شد فکر کنم که کمی با اصول روانشناسی فضایی مطابقت ندارد. و ضمنا اگر یک نفر می‌بود که از پس ترجمه این اثر بربیاید همین آقای حسین شهرابی است. ترجمه جای کوچکترین اعتراضی را باقی نمی‌گذارد. در کل این رمان لایق تمام ستاره‌هاست و فوق‌العاده دوست‌داشتنی! توصیه می‌کنم از دستش ندید ...

 منصوره هدايتي:  کتاب زیبایی است مخصوصا نوع ترجمه و نگارش کتاب عالیه

 اعظم ملائي:  در یک کلام عالی! با نظر همه دوستان هم کاملا موافقم! اصلا نمیشه کتاب رو زمین گذاشت! داستان فوق‌العاده! ترجمه فوق‌العاده تر! اگه علمی تخیلی دوست دارید از دست ندیدش. در ضمن بگم که فیلمش هرچند فیلم خوبیه ولی اصلا قابل مقایسه با کتاب نیست.

 مجتبي ريگستاني‌فرد:  خیلی بهتر از فیلمش بود. حجم اطلاعات علمی کتاب چنان بالا بود که بعید بدونم دانسته‌های خود نویسنده باشه، احتمال می‌دم یه تیم تحقیقاتی پشتش باشه. با نثر طنز اندی وییر، مشتاق شدم کتاب‌های دیگه‌ای ازش بخونم.

 بنفشه بامداد:  نکته‌ای که در این کتاب توجه من را به خود جلب کرد این است که با وجودی که قدرت بشر را در به دست گرفتن و کنترل قوانین طبیعت به خوبی نشان می‌دهد، در پایان کتاب بالاخره استیصال و درماندگی او را از زبان یکی از شخصیت‌های داستان به زبان می‌آورد. تماشای فیلم این داستان بعد از خواندن کتاب بسیار لذت‌بخش است.

 فربد عالمي:  مريخي را بايد خواند، نه صرفا از جهت جذابيتهاي داستان‌سرايي نويسنده بلكه از جهت نوع نگاه اندي ويير به نبوغ و تواناييهاي خدا گونه ذهن انسان كه چگونه در مصائب و تنگناهايي كه اغلب از سر استيصال دستهايمان را بعنوان تسليم بالا مي‌بريم، مي‌توان حتي نقش خدارو هم ايفا كرد، مريخي را بايد خواند.
توصيه مي‌كنم دوستاني كه هنوز فيلم مريخي رو نديدن، حتما اول كتاب رو بخونن و بعد به تماشاي فيلم بشينند.

 حمید عبدل‌نژاد:  کتابش رو نخوندم ولی فیلمش قشنگ بود.

 مرتضی خشتی آذر :  عالی عالی عالی از وقتی کتابو گرفتم دستم دیگه نمیتونم زمین بزارمش

 هدي تقي‌پور:  واقعا ممنونم از جيره‌كتاب به خاطر بخش پرستاره‌ها و نظردهي. باعث شد كتاب‌هاي فوق‌العاده‌اي بخرم. مريخي شاهكار علميه، به خاطر جذابيت كتاب و اينكه آخرش چي ميشه خيلي از تحليل‌هاشو نفهميده رد كردم! گذاشتم دوباره بخونم با دل فرصت.