بخريد و بخوانيد ...
انتقام فیثاغورث: رازی از تاریخ ریاضیات
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

انتقام فیثاغورث: رازی از تاریخ ریاضیات

(Pythagoras' Revenge: A Mathematical Mystery)
نویسنده: آرتورو سانگالی (Arturo Sangalli)
ترجمه: حسین شهرابی
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1395 (چاپ 2)
قیمت: 17000 تومان
تعداد صفحات: 286 صفحه
شابك: 978-600-182-139-4
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 33 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (2.8 امتیاز با رای 5 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'انتقام فیثاغورث: رازی از تاریخ ریاضیات':

علاقه‌مندان به رازهای تاریخی و البته تاریخ ریاضی از این کتاب که آمیزه‌ای از رمان‌هایی به سبک دن براون (نویسنده‌ی راز داوینچی) و گاهی ریاضیات پیشرفته است بی‌شک لذت خواهند برد. فرقه‌ی "فانوس" که فرقه‌ای نوفیثاغورثی است اعتقاد دارد روح فیثاغورث تناسخ یافته و از این رو به دنبال فردی می‌گردند که تناسخ اوست. از سوی دیگر، یک تاریخ‌دان آکسفوردی به این نتیجه رسیده که برخلاف تمام روایت‌های موثق تاریخی که می‌گویند فیثاغورث هرگز هیچ دست‌نوشته‌ای از خود به جا نگذاشته، گویا این دانشمند ارجمند در اواخر عمرش مطلبی بسیار مهم را مکتوب کرده و به شاگردانش داده مشروط بر این که همواره آن را سری نگه دارند. چه نکته‌ای در این دست‌نوشته‌ی مرموز هست؟ آیا راهنمای یافتن فیثاغورث تناسخ یافته است؟ یا اسرار ریاضیاتی مهمی را فاش می‌کند؟ چه اصراری بر این اندازه مخفی‌کاری هست؟ و آیا پس از بیست و پنج قرن این دست‌نوشته سالم مانده؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
داستان با این جملات آغاز می‌شود
"مرد که خود را صرفا "آقای اسمیت" معرفی کرده بود پرسید: "اسم بازی پانزده معما به گوش‌تان خورده؟" ژول جواب داد که خیر. مرد ادامه داد: "حدود سال 1870 سم لوید ابداعش کرد؛ یکی از بزرگ‌ترین معمابازهای امریکا بود. در زمانه‌ی خودش خیلی هم بازی محبوبی شد؛ کمابیش مثل یک قرن بعدش و وضعیت مکعب روبیک."
ژول یاد شیفتگی خودش به مکعب روبیک در نوجوانی‌اش افتاد. آن بیست و شش مکعب کوچک با رنگ‌های درخشان‌شان که او مدام می‌چرخاند و به دنبال جوابش می‌گشت که از رخ‌نمایی طفره می‌رفت؛ یعنی آرایش آن مکعب‌ها به شیوه‌ای که هر وجه مکعب بزرگ تنها با یک رنگ از مکعب‌های ریز ساخته شده باشد. یاد این هم افتاد که از خود پرسیده چند آرایش مختلف ممکن است بر روی مکعب روبیک شکل بگیرد. جوآنا، خواهر دوقلویش، اعتقاد داشت که تعدادش نامتناهی است؛ به این هم اعتقاد داشت وقتی آرایش اولیه‌اش را خوب به هم بریزی، امکان ندارد دوباره بشود مکعب را به حالت اولش برگرداند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 شهرزاد فيروزبخت:  کتاب جالب توجهی بود خصوصا چون در مایه‌ی کتاب‌های دن براون بود ... البته نه به اون قوت ولی خوب بود. نقطه‌ضعف کتاب به نظر من ترجمه‌اش بود ... گرچه جناب شهرابی تلاش کردن یه ترجمه محققانه ارائه کنند ولی لغات عربی زیاد و کلمات غیرمتداول، خوش‌خوانی کتاب را تحت تاثیر قرار داده و پاورقی‌هایی که می‌تونست آموزنده باشه، با ارجاعات زیاد به منابع عربی و تمرکز افراطی بر ریشه‌یابی لغات، خسته‌کننده شده.

 مریم حاجی علیرضا:  خیلی وقت بود که کتابی اینطوری برام کشش داستانی نداشت و بعد یه وقفه باعث شد دوباره به کتاب خوندن علاقمند بشم

 محمود اسلاميان: 

من کتاب‌های دن براون رو نخوندم اما یه فیلم از روکتاباش با بازی نیکلاس کیج دیدم و گمون نکنم این کتاب از نظر ایده و قلم به پای اون برسه، اینکه چند نفر با هم دقیقا در یک زمان خاص به یک موضوع فکر کنند اونم بدون دلیل خاص یه احتمال نزدیک به محاله که تو این کتاب به تحقق پیوسته و باعث ضعیف شدن کتاب شده و ضعف دیگه‌ی محتوایی اینکه وقتی شما موضوع اصلی کتاب رو که رسیدن به یه شخص خاصه دنبال می‌کنید باید به سرانجامی معقول و خواننده‌پسند هم فکر کنید نه این که ناکام موندن رو انتخاب کنید. این نشون میده که شاید نویسنده توانایی به تصویر کشیدن این که بعد چی میشه رو نداشته و این بده. ترجمه هم که با توجه به گیردادن مترجم به ریشه‌یابی هر کلمه و استفاده از کلمات قلنبه سلنبه که لزومی هم نداشت و پاورقی‌های مزاحم، کمتر دلچسبه ... البته نکات مثبت و آموزشی درباره‌ی ریاضی هم داشت که برای من جالب بود که باعث میشه دو تا ستاره به این کتاب بدم.

 فاطمه عارف‌نژاد:  میگن این کتاب شبیه کتابای دن براون است ... اما بشنو و باور نکن! فاصله سبک و قلم دن براون با آرتورو سانگالی قابل چشم‌پوشی نیست. البته کتاب بدی هم از آب درنیامده، اما اگه مثل من به هوای رمان‌های براون برید سراغش گمان نمی‌کنم در این مقایسه بتواند بیش از دو ستاره از یک خواننده سخت‌پسند بگیرد!