شناسنامه محصول
ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما

ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما

نویسنده: محمدرضا شفیعی کدکنی (Mohammad-Reza Shafiei Kadkani)
ترجمه: حجت‌الله اصیل
ناشر: نشر نی
سال نشر: 1400 (چاپ 9)
قیمت: 58000 تومان
تعداد صفحات: 160 صفحه
شابك: 964-312-449-5
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 3 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (5 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما':

این کتاب، ترجمه اثری است از استاد فرزانه دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی که سالها پیش برای استفاده انگلیسی‌زبانان به انگلیسی نوشته شده و به‌صورت شش فصل از کتاب "ادبیات فارسی از آغاز دوره اسلامی تا روزگار ما" منتشر شده بود.
در این کتاب گستره ادب فارسی در یک دوره پانصدساله به قلم یکی از برجسته‌ترین صاحبنظران ادب و فرهنگ بررسی شده است. نویسنده با احاطه کامل بسیاری از راز و رمزهای شعر فارسی، به‌ویژه شعر سبک هندی را بازگشوده است، و خواننده به‌روشنی درمی‌یابد که در این اثر کوچک نکته‌های باریک‌تر از موی بسیار هست. بحث در خاستگاه و ویژگی‌های شعر هر دوره، شناساندن شگردهای شاعران عصر تیموری و اوج و ابتذال شعر و سرانجام به‌دست‌دادن معیارهای سنجش و شناخت نظم و نثر دوره‌های مختلف از ارزش‌های کم‌مانند کتاب است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"می‌گویند عصر زرین شعر فارسی با مرگ حافظ به‌سر آمد. این گفته در عین حال هم درست و هم نادرست است. اگر معیارهای ذوقی ما به محدودیت‌های تجویزی مقید نباشد، و اگر خود را آماده لذت بردن از اسلوب تازه‌ای سازیم که پس از مرگ حافظ رواج یافت، به تحقیق می‌توان گفت که در قلمرو شعر فارسی، همواره شاعرانی بزرگ بوده و هستند. هیچ‌گاه برای لذت‌بردن از شعر صائب دیر نیست، به شرط اینکه برای این کار آمادگی داشته باشیم. در کنار صائب شاعران دیگری نیز هستند که شعرشان ممکن است با همان معیار در تراز درخشان‌ترین گوهرهای ادب فارسی قرار گیرد.
به دیگر سخن، اگر از برخی از چهره‌های استثنایی ادب فارسی که در هفت سده نخستین دوره اسلامی ظهور کردند، یعنی فردوسی، خیام، سنائی، عطار، مولوی، نظامی، خاقانی، سعدی و حافظ چشم بپوشیم، برجسته‌ترین شاعران عصر صفوی یا برجسته‌ترین شاعران معاصر از شاعران دیگر کوچکتر نیستند ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!