شناسنامه محصول
کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم

(How We Survived Communism & Even Laughed)
نویسنده: اسلاونکا دراکولیچ (Slavenka Drakulić)
ترجمه: رویا رضوانی
ناشر: نشر گمان
سال نشر: 1402 (چاپ 17)
قیمت: 140000 تومان
تعداد صفحات: 287 صفحه
شابك: 978-600-94072-1-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 23 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4.5 امتیاز با رای 2 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم':

کتاب مجموعه مقالاتی است از نویسنده کروات ساکن سوئد که در سال 1993 منتشر شده. موضوع این مجموعه مقالات، تشریح زندگی تحت یک حکومت کمونیستی است. نویسنده با پرداختن به جزئیات زندگی روزمره مردم در جوامع کمونیستی، تصویری واقعی (و گاهی با نمک) از زندگی در یک جامعه ایدئولوژیک بدست داده است.
فصل اول کتاب با عنوان "قهوه را که نمی‌شود تنهایی خورد" با این جملات آغاز می‌شود:
"مرده، مرده و رفته. خاکش را پیچک‌ها و گل‌های کوچک آبی فراموشم نکن پوشانده. شمعی روشن است. حتما مادرش آمده بوده. من یک‌بار هم نیامده بودم - از پنج سال پیش که او را در اینجا به خاک سپرده بودند، نیامده بودم. نه اینکه فراموشش کرده باشم. درست برعکس، نمی‌توانستم مرگش را، پوچی مرگش را، قبول کنم. اوت 1985، وقتی خودش را با گاز در آپارتمان جدیدش کشت، سی‌وشش سال بیشتر نداشت.
نمی‌دانم داستان تانیا را چطور بگویم، حتی نمی‌دانم گفتنش چه اهمیتی دارد. تانیا قهرمان نبود، حتی گاهی فکر می‌کنم بزدل بود. رشته‌های نازک فراوانی که او را به زندگی وصل می‌کردند یکی‌یکی پاره شدند و او مرگ را بر زندگی ترجیح داد. قبل از اینکه شیر گاز را باز کند، درز همه درها و پنجره‌ها را با نوارچسب گرفت، ظرف‌ها را هم شست. نمی‌دانم آیا باید از اینکه او با این نظم و ترتیب مقدمات مرگش را فراهم کرده بود عصبانی باشم یا آن را آخرین نشانه میلش به ادامه زندگی بدانم ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 صفورا زواران حسيني:  ۱. کتاب را دوست داشتم. با اینکه یک مدتی است از این کتاب‌های دوره کمونیستی و بلوک شرق زیاد شده و آدم از این تکرار و از این‌که مدام دنبال شرایط مشابه بین کشور خودش و آن‌ها می‌گردد خسته می‌شود. اما این کتاب فرق داشت. کتاب درباره زنان و تجربه‌های زنانه در زمان حکومت کمونیستی است. کتاب یک نقطه اوج‌هایی دارد که آدم از شدت لذت می‌خواهد بلند بلند شروع کند از نویسنده تعریف کردن. مثل ماجرای دخترش و عروسک باربی یا ماجرای پالتو پوست یا ...
۲. از خود کتاب جذاب‌تر حتی، مقدمه خشایار دیهیمی است! این کتاب اولین کتاب از یک مجموعه دور و دراز است که قرار است نقطه اشتراکشان فلسفه در زندگی روزمره باشد. غیر از موضوعات و محتوا، طراحی و رنگ جلدها هم جذاب است.

 ساناز خیاطی:  يكي ميگفت شادي‌ها يكسانند اما بدبختي انواع و اقسام مختلفي دارد. اين كتاب ولي اين جمله را نقض مي‌كند و به اين نتيجه مي‌رساند كه بدبختي در كشورهاي ديكتاتوري و كمونيستي در قالب هر دين و مسلكي شبيه به همه. در ضمن پي بردم كمونيسم از يك ايدئولوژي فراتره و بيشتر شبيه يك وضعيت ذهني ست كه به اين راحتي‌ها از ناخودآگاه پاك نمي‌شود. بهر حال كتاب تصوير واضح و فوق‌العاده‌اي از يه جامعه كمونيستي بهم داد تصويري كه آدم تا تو يه حكومت سوسياليستي بعنوان يه شهروند و نه توريست يا مسافر زندگي نكنه بدستش نمياره!