بخريد و بخوانيد ...
مطلق در ذهن ایرانی

مطلق در ذهن ایرانی

نویسنده: آذردخت مفیدی 
ناشر: قطره
سال نشر: 1401 (چاپ 10)
قیمت: 50000 تومان
تعداد صفحات: 121 صفحه
شابك: 978-964-341-935-6
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 14 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'مطلق در ذهن ایرانی':

کتاب مجموعه 14 مقاله است. نویسنده که روانشناس است با دیدگاهی تخصصی به مسائل اجتماعی نظر کرده و در مقالاتش تلاش کرده برخی از معضلات و ویژگی‌های اجتماعی ایران را با کمک علم روانشناسی واکاوی نماید.
عنوان برخی از مقالات کتاب به این شرح هستند: "مطلق در ذهن ایرانی"، "مادر ایرانی"، "فاصله پدر و پسر در فرهنگ ایرانی"، "مرزبندی عاطفه در روابط اجتماعی"، "روان آسیب‌شناسی ترافیک در ایران" و ...
مقاله "هیتلر، آرزوی ناکام من" با این جملات آغاز می‌شود:
"هیتلر حاصل یک تحقیر بود، تحقیر، پیامد شکست و ناکامی. در لایه‌های سطحی روانش شاید شکست سرزمینش که در یک همانندسازی شدید انگار خود او بود، در جنگ جهانی اول اما، در لایه‌های عمیق‌تر روانش ناکامی در تحقیر و ناامنی شدید در سال‌های اول تولدش که از او یک خودشیفته (narcissistic) ساخت با یک ساختار تمام عیار وجدان اخلاقی آزارگر (Sadistic Superego).
هیتلر یک دیکتاتور قلدر بود. اما آیا به او قدرتمند هم می‌توان گفت؟ آیا می‌توان تفاوتی میان قدرت و قلدری قائل شد؟ به نظر نویسنده جواب مثبت است.
قدرت از توانمندی یک من (ego) رشد یافته و پخته به‌وجود می‌آید. قلدری از همانندسازی با یک وجدان اخلاقی سختگیر و بی‌رحم و تنبیه‌کننده. یکی از پیش‌شرط‌های قدرت، توانایی در اعتماد کردن به هستی و ابژه‌های درون آنست. در حالی که قلدری حاصل بی‌اعتمادی و خصومت نسبت به جهان است. قدرت ره‌آورد عزت‌نفس واقعی من (ego) است اما قلدری نتیجه احساس تحقیر و ناکامی شدید. در من (ego) قدرت تولید مهربانی و همدلی (empathy) می‌کند، برعکس قلدری تولید سادیسم و بهره‌برداری و سوءاستفاده از فرد متقابل می‌نماید ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!