شناسنامه محصول
در پایتخت فراموشی

در پایتخت فراموشی

نویسنده: محمدحسین جعفریان 
ناشر: سوره مهر
سال نشر: 1393 (چاپ 2)
قیمت: 11900 تومان
تعداد صفحات: 246 صفحه
شابك: 978-600-175-376-3
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 16 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (1.5 امتیاز با رای 4 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'در پایتخت فراموشی':

من بارها به افغانستان رفته‌ام. این کتاب یادداشت‌های یکی از این سفرهاست. این‌بار با "بهروز افخمی" و برای شرکت در اولین سالگرد شهادت "احمد شاه مسعود". چند ماه بود که "حامد کرزای" به قدرت رسیده و طالبان سرنگون شده بود؛ به جهت وصف کابل آن روزها، شخصیت‌های شرکت‌کننده در محفلی که میهمان آن بودم، و سفر به پنجشیر. این یادداشت‌ها ویژه‌اند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"باورکردنی نبود. از ترمینال دوم پروازهای خارجی مهرآباد عازم کابل بودم. فقط خدا می‌داند چه سال‌هایی به تحقق چنین آرزویی فکر کرده بودم. سفر از تهران به کابل با خطوط هوایی آریانا. بلیت دوسره‌ای دستم بود که بر آن نوشته شده بود؛ "آریانا هوایی شرکت" و روی دیگر جلد آن مناظری ششگانه چاپ شده بود از افغانستان؛ هرات، بامیان، دهکده‌های افسانه‌ای نورستان، بدخشان، منظره‌ای زیبا از ورزش سنتی و ملی افغان‌ها یعنی "بزکشی" و تصویر شیک و کارت پستالی از هتل "اینترکنتینانتال" کابل و البته مربوط به سال‌های آبادانی آن، چرا که من از مخروبه آن در سال 72 و در اوج جنگ‌های داخلی افغانستان تصویربرداری کرده بودم ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 وحيده اسدي:  درسته که آقای جعفریان زیاد از خودش تعریف کرده ولی کتاب خیلی خوب حال و هوای افغانستان رو نشون داده.

 عاطفه محمدي:  اگر خواستید کتابی بخوانید که شخص نویسنده در آن فقط کلی قربان صدقه خود رفته و برای خود کلی پپسی باز کرده باشد قطعا بهترین گزینه کتاب در پایتخت فراموشی هست!!

 محمدصادق بيات:  جانستان کابلستان (رضا امیر خانی ) رو بیشتر دوست داشتم. با این که رضا امیرخانی برای اولین‌بار به افغانستان رفته بود و اصلا به اندازه محمد‌حسین جعرفیان توی اون جا شناخته شده نبوده …
یه حس تعریف از خود هم توی کتاب بود که اصلا خوشم نیومد ... اگه قبلا دلم می‌خواست که توی یه فرصت مناسب یه گپی از سر دلتنگی با محمدحسین جعفریان بزنم اما بعد از خوندن این کتاب دیگه علاقه زیادی به این کار ندارم

 بنفشه بامداد:  از عنوان کتاب تصور می‌کردم بتوانم اطلاعات خوبی در مورد افغانستان و مردم آن به دست بیاورم که تکمیل‌کننده‌ی اطلاعاتی باشد که از کتاب‌های آقای خالدحسینی به دست آورده بودم. اما آقای نویسنده اصل موضوع را بر این قرار داده‌اند که به خواننده نشان دهند که خیلی انسان خوبی هستند و به خاطر ساخت یک فیلم مستند در مورد افغانستان بین مردم افغانستان بسیار محبوب هستند. البته این موضوع شاید بد نباشد (که البته زیاده‌روی در آن هم بچگانه به نظر می‌آید) اما توهین مستقیم به چند شخص شناخته شده در ایران (با ذکر نام و نام‌خانوادگی ایشان) آزاردهنده است.