بخريد و بخوانيد ...
سگ‌سالی

سگ‌سالی

نویسنده: بلقیس سلیمانی 
ناشر: چشمه
سال نشر: 1401 (چاپ 5)
قیمت: 60000 تومان
تعداد صفحات: 142 صفحه
شابك: 978-600-6846-47-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 6 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (2.75 امتیاز با رای 4 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"حالا همه‌ی سگ‌های آبادی با هم پارس می‌کردند. همین چند لحظه‌ی پیش بود که سگ‌های کنکیل جواب عوعوی کش‌دار سگ‌های قلعه را دادند. صدای جیغ مرغ و خروس‌ها را که شنید، فهمید این پارس برای تاراندن روباه یا شغالی بوده که به یکی از مرغدانی‌های قلعه زده.
مرغدانی مشتی‌رسول، علی‌دراز، کنیزحسین، محمودایاز، کدام‌شان؟ تپه‌های سنگی و خانه‌های گلی صدای هیاهوی مرد و زنی را از دوردست شنیدند "بگیرش پدرسگ". اگر مادرش هم بود همین را می‌گفت.
گرگو پشت دیوار هلسک‌هلسک می‌کرد. اگر چیز به‌دردبخوری داشت حتم برایش می‌انداخت، نداشت. آخرین لقمه‌ی تافتون بیات‌شده‌اش را همین جا، پشت دیوار، دو ساعت پیش خورده بود. همان وقتی که سگ‌های آبادی یک‌ریز پارس می‌کردند و گرگو بین واق‌واق‌های پراکنده‌اش، هلسک‌هلسکی التماس‌آمیز می‌کرد. دادالله چندباری چخه‌چخه کرده بود و یک‌بار هم گفته بود کپه‌ی مرگت را بذار پدرسگ. خروس لنگ‌دراز چندباری قوقولی‌قوقوهای نیمه‌کاره، خفه و پریشان سر داده بود. حتی الاغ‌شان هم یکی دوباری عرعر کرده بود ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 ماندانا روياني:  نگارش خانم سلیمانی گرم و ساده است و خیلی به دل می‌نشیند. این داستان هم پرکشش و روان است. داستان در اصل روایت انسانی است که در زندانی که خودش بالاجبار برای خودش ساخته است، فریب تبلیغات را می‌خورد و در باورهای غلط خود باقی می‌ماند. تعریف مفاهیمی از نوع ترس، مقاومت، استقامت، امید واهی، افسوس، ... وقتی که همه این احساس‌ها در انسان به یک شدت رشد بکند.

 كيوان سيار كاوردي:  به نظر من این کتاب بلقیس سلیمانی نسبت به نوشته‌های قبلی که از ایشان خواندم، هم ضعیف‌تر است و هم کمتر خواننده را درگیر می‌کند و موضوع و شیوه‌ی نوشتاری هم تکراری ست و به گونه‌ای رفع تکلیف‌وار نوشته است.