بخريد و بخوانيد ...
عاشقانه‌های یک الاغ خر (اندیشه‌های فلسفی یک الاغ خر)

عاشقانه‌های یک الاغ خر (اندیشه‌های فلسفی یک الاغ خر)

نویسنده: امیرعباس مهندس 
ناشر: شاسوسا
سال نشر: 1392 (چاپ 6)
قیمت: 4500 تومان
تعداد صفحات: 119 صفحه
شابك: 978-600-5666-19-9
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 14 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (2 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'عاشقانه‌های یک الاغ خر (اندیشه‌های فلسفی یک الاغ خر)':

نویسنده قبل از شروع متن اصلی در چند جمله توضیح داده که: این سطرها حرف‌های نزدیک به شطحی است که از زبان الاغی بازخوانی و نوشته شده است؛ قصد بر آن بوده تلاشی باشد در راستای مشق گفتمان و آموزش زبان دیگر جانوران و درک و فهم آنها. امید است با توسل به گستره‌ی افق دید و دل دریایی شما - دختر شاه پریون یا حضرت ماه آسمان - دست الاغی را که تمام اصل و اصالت خویش را برای رسیدن به شما رها کرده و به باد فنا سپرده و بدون هیچ کسر شانی و با افتخار تمام خریت را پذیرفته است، مورد تفقد قرار دهید و مثلن بگیرید.
اما به قول خرترین الاغ، از ما که گذشت آرزوی جاودانگی و بهروزی‌تان مورد استدعا و دعاست.
فصل "تجسم خریت" با این جملات آغاز می‌شود:
"شما خوب می‌دانید الاغی که مدام جفتک بیاندازد، یا همیشه چموش‌بازی درآورد و در آنارشیستی اندیشه با تشنج ارتباط تمام‌نشدنی و عاشقانه داشته باشد، ساز مخالف بزند و از شرایط آرمانی و مطلوب فراهم شده راضی نباشد، آن خر دیگر خر نیست، می‌خواهد چیزی بشود و یا باشد سوای خریت. مثلن پرنده باشد. آدمی که شرایط را تاب نمی‌آورد و فکر جای دیگری به سر دارد می‌شود در آدمیتش شک کرد؛ یا هوای فرشته شدن دارد یا هوایش به سوی جایی میل دارد که آدم‌ها به آن می‌گویند اسفل‌السافلین. جداسازی خود از دیگران فرا یا فرو است. فراتر رفتن یا فرو آمدن. شکستن مرزها و خط قرمزهاست. در هر دو صورتش منتج از سوال است و انتقاد را در پی خواهد داشت. مشخص است که آدم‌های عوام و خرهای عادی موجودی که مثل خودشان نباشد را مورد هجمه قرار می‌دهند و تاب نمی‌آورند. اما یک چیز مهم است و آن اینکه ما خرِ خر نداریم. خر مطلق دارای مفهوم و معنا و مصداق نسبی است. خریت دارای مشخصه‌های ثابت و دیکته‌شده‌ای نیست. یعنی قانون مدونی ندارد. خریت مصداق خوش نیامدن دیگران از توست. خریت علت به راهی غیر از مسیر دیگران رفتن است. خریت سوای دیدن دیگران است؛ پافشاری برخواسته‌ای است که دیگران نمی‌پسندند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 محمد صادق دهقان:  شاید اگر در موضوع کتاب، کلمه‌ی طنز به کار برده نمی‌شد، قابل تحمل‌تر بود.
نویسنده خواسته طنز بنویسد. اما می‌توانم بگویم که به هیچ‌وجه طنز نوشتن بلد نبوده است.
نشسته یک مشت نامه‌ی عاشقانه نوشته، بعد هر چه خانه بوده را خط زده نوشته طویله، هرچه آدم بوده خط زده نوشته خر، هرچه غذا بوده خط زده نوشته کاه و یونجه و این شده یک کتاب طنز با ته مایه‌ی عاشقانه.
شاید در ژانر عاشقانه کتاب بدی نباشد، اما در مبحث طنز، کتاب بسیار ضعیفی است.
دو ستاره دادم، فقط به خاطر چند جمله‌ی عاشقانه در متن کتاب که حرف‌های بدی نبودند. وگرنه با معیار طنز، قطعا زیر یک ستاره حقش بود.