بخريد و بخوانيد ...
مارک و پلو: مجموعه‌ای از سفرنامه‌ها و عکس‌ها

مارک و پلو: مجموعه‌ای از سفرنامه‌ها و عکس‌ها

نویسنده: منصور ضابطیان 
ناشر: مثلث
سال نشر: 1401 (چاپ 23)
قیمت: 120000 تومان
تعداد صفحات: 176 صفحه
شابك: 978-964-8496-67-3
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 65 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3.5 امتیاز با رای 6 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'مارک و پلو: مجموعه‌ای از سفرنامه‌ها و عکس‌ها':

این کتاب سفرنامه 6 ساله منصور ضابطیان به کشورهای مختلف از جمله فرانسه، اسپانیا، لبنان، هند، ایتالیا، ارمنستان، اتریش، کره جنوبی و آمریکاست که نثری صمیمی و روان و عکسهایی جالب و متنوع داره. نگاه نویسنده بیشتر به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشورهاست ولی به سایر جوانب زندگی مردمان این کشورها هم نگاهی کنجکاوانه داره. مثلاً در سفرش به فرانسه از وضعیت مترو و تاکسی‌های پاریس گفته تا دردسرهاش واسه پیدا کردن یه جا واسه خوابیدن. از کتاب خوندن بیش از حد فرانسوی‌ها و مقایسه‌اش با وضعیت ما در ایران حرص خورده و از طرفی یه سر هم به کتابفروشی‌های پاریس زده ... (برگرفته از معرفی کتاب در وب سایت http://bookclub.blogfa.com)
مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"ظهر یک روز تابستان سال 1377 بود. "فرشید" یکی از دوستان آن دوره زنگ زد و خواست به دیدنم بیاید. قرار گذاشتیم؛ برای همان روز. مثل شخصیت‌های مجموعه‌های تلویزیونی مرتب از خودم می‌پرسیدم: "یعنی چی کار می‌تونه داشته باشه؟" فرشید با یک پیشنهاد آمده بود: "سفر به ترکیه!" پیشنهاد وسوسه‌برانگیز اما غیرممکنی به نظر می‌رسید. وسوسه‌برانگیزی آن به "سفر بودن‌"اش برمی‌گشت که در همه‌ی مراحل زندگی در مقابل آن مقاومتی نداشته‌ام و از آن مهم‌تر اینکه این‌بار سفر جای دورتری از مرزهای سرزمینم را نشانه رفته بود. اما غیرممکن بود. در نگاه اول غیرممکن بود. آن روزها من یک خبرنگار تازه‌کار با درآمدی اندک بودم که تازه باید هزینه‌های تحصیلم در دانشگاه هنر را هم تامین می‌کردم. دانشگاه اگر چه دولتی و رایگان بود اما به هر حال زندگی، هزینه‌های روزبه‌روز افزاینده‌ای داشت که سفر به یک کشور خارجی در آن نمی‌گنجید. در نگاه تربیت‌شده‌ی ما ایرانیان همیشه سفر به خارج (فرقی نمی‌کرد به کجا) یک کار غیرضروری، تجملاتی و از سر سیری بود و هیچ‌کس سعی نکرده بود ضرورت دیدن جهان و آشنایی با دیگر سرزمین‌ها و ملل را برای‌مان تشریح کند ..."

اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را اینجا و اینجا و اینجا بیابید.

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 محمدصادق بيات:  نثر شیرینی توی این کتاب داره ... از کتاب دومش (مارک و دوپولو) خیلی بهتره ... صمیمی‌تره

 عليرضا (ماني) دواتگران:  در چندین سال گذشته به ندرت پیش آمده که شروع به خواندن کتابی کنم و در وسط کار خودم را برای خرید آن سرزنش کنم. این کتاب کم‌حجم را هم به هر سختی که بود، تا انتها تحمل کردم، اما با خواندن هر صفحه‌اش از وجود چنین کتاب بی‌کیفیتی در بازار نشر، متاسف شدم. نویسنده در سطر به سطر کتاب، چنان اصرار به پرده برداشتن از کم‌سوادی خود دارد که بعضا برای ارائه‌ی ادعاهای غلطی مثل وجود قدیمی‌ترین متروی جهان در نیویورک، زحمت چند ثانیه جستجو درگوگل را به خود نداده. جالب اینکه با سفری گذری به چند کشور دنیا خود را در سطحی پنداشته که شروع به ارائه‌ی تحلیل از تاریخ و جامعه‌ی آن کشور کرده و در این بین زحمت کمی مطالعه به خود نمیدهد.
نکته‌ی تاسف‌بار کتاب، وجود توهینهای نژادپرستانه به سیاهپوستان و قبح‌زدایی از دزدی دانشجویان هموطن از فروشگاه‌های آنور آب است . در این ملغمه، نویسنده از گوشزد “هیچ کجای دنیا ایران نمیشه” به مخاطب هم در هر فصل کتاب غافل نمانده.
عکسها همه سیاه و سفید و با کیفیتی پایین به چاپ رسیده و نه توضیحی دارند و نه بعضا ارتباطی با متن.
در مجموع، ملغمه‌ایست از برداشتهای پراکنده، گذرا و سطحی که نه به سواد مخاطب میافزاید و نه لطافتی در نگارش دارد که به واسطه‌اش بتوان خواندن آن را تحمل کرد.