بخريد و بخوانيد ...
خاطرات سیاسی خلیل ملکی

خاطرات سیاسی خلیل ملکی

نویسنده: همایون کاتوزیان (نویسنده مقدمه) (Homa Katouzian)
ناشر: انتشار
سال نشر: 1392 (چاپ 2)
قیمت: 22500 تومان
تعداد صفحات: 415 صفحه
شابك: 978-964-325-322-6
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 1 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'خاطرات سیاسی خلیل ملکی':

نیمی از کتاب (209 صفحه ابتدایی) مقدمه‌ای است که به قلم همایون کاتوزیان نوشته شده. در این مقدمه‌ی مفصل، کاتوزیان زندگی و فعالیت‌های سیاسی خلیل ملکی را بررسی و تحلیل کرده است.
در بخش بعدی کتاب "متن خاطرات سیاسی خلیل ملکی" ارائه شده و بالاخره در قسمت پایانی نیز متن نامه‌هایی آمده که یا توسط ملکی برای شخصیت‌های مختلف همچون دکتر محمد مصدق، آیت‌الله کاشانی یا امیر پیشداد نوشته شده‌اند یا از سوی شخصیت‌های مختلف (مثلا نادر شرمینی یا فریدون توللی) به او نوشته شده‌اند.
همایون کاتوزیان مقدمه‌ای که بر ویراست دوم کتاب نوشته را با این جملات آغاز می‌کند:
"خلیل ملکی برجسته‌ترین روشنفکر و تئوریسین سیاسی ایران در قرن بیستم بود. دلیل شکست آنی و پیروزی آتی او هم درست همین بود که بدون کمترین توجه به قدرت‌های موجود آنچه را "حق و حقیقت" می‌دانست می‌گفت و می‌نوشت و مصداق این دو بیت بود:

پایداری و استقامت میخ
سزد ار عبرت بشر گردد

بر سرش هرچه بیشتر کوبند
پایداریش بیشتر گردد

رژیم شاه، حزب توده، جبهه ملی دوم، سایر مارکسیست-لنینیست‌ها به او تهمت زدند که "جاسوس انگلیس" است، "نوکر دربار است"، "مارکسیست آمریکایی" است، "عنصر جاه‌طلب و ماجراجویی است که بر ضد سلطنت مشروطه قیام کرده است"، اما هیچکس نپرسید که این ماجراجویی که بر ضد سلطنت مشروطه قیام کرده چرا اصلاح‌طلب و خواهان گفتگو با جناح‌های پیشرفته هیات حاکمه مانند دکتر علی امینی است؛ و این جاسوس انگلیس و نوکر دربار و جز آن چرا مستمرا خواهان دموکراسی پارلمانی، اصلاح ارضی و حقوق زنان است، و چرا محاکمه نظامی می‌شود و چرا برخلاف سران جبهه ملی دوم، بیکار است و زندگی محقری دارد. داستان درگیری ملکی را با حزب توده، کمونیسم بین‌المللی و جبهه ملی دوم، و پشتیبانی انتقادی او را از دولت دکتر مصدق در مقدمه این کتاب خواهید خواند، اما آنچه ملکی را هنوز مطرح می‌کند همان نگرش و شیوه و طرز برخورد او با مسائل سیاسی و اجتماعی است ..."

اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را اینجا و اینجا بیابید.

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!