بخريد و بخوانيد ...
خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه

خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه

نویسنده: غلامحسین میرزاصالح (گردآورنده) 
ناشر: معین
سال نشر: 1401 (چاپ 7)
قیمت: 340000 تومان
تعداد صفحات: 348 صفحه
شابك: 978-964-165-080-5
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 2 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه':

مطالب کتاب با نقدی 77 صفحه‌ای آغاز می‌شود که گردآورنده 57 سال پیش در چندین شماره‌ی مجله‌ی خواندنیها منتشر کرده و در آنها به بررسی ویژگی‌ها و نکات برجسته‌ی یادداشت‌های قوام‌السلطنه پرداخته است.
بقیه‌ی کتاب متن یادداشت‌های سیاسی قوام‌السلطنه است که بصورت موضوعی دسته‌بندی شده و در فصل‌های مختلف به موضوعاتی مانند "شوروی و تجزیه آذربایجان"، "طرح تجزیه ایران"، "شکایت ایران علیه شوروی"، "ورود پیشه‌وری به تهران" و ... می‌پردازد. فصل‌ها براساس سیر تاریخی وقایع مرتب شده‌اند و دوره‌ای زمانی بین سال‌های 1324 تا 1326 هجری شمسی را در برمی‌گیرد.
مطالب کتاب با نقدی بر یادداشت‌های قوام با جملات زیر آغاز می‌شود:
"قوام‌السلطنه در آغاز یادداشت‌های خود پس از شرح مسافرت به مسکو و ملاقات با ژنرالیسم استالین نوشته است: "من با یک صفای باطن نسبت به روس‌ها به مسکو رفتم، در حالی که با یک مغز پر تزویر درباره آنها به تهران بازگشتم."
پس از بازگشت از مسکو اولین مرحله بازی‌ای که قوام می‌خواست با روس‌ها بکند تشکیل حزب دموکرات ایران بود، زیرا او خوب می‌دانست که برای مقابله با جمعیتی موجود یک جمعیت مشابهی لازم است و تشخیص داده بود که با سرنیزه نمی‌توان به جنگ اجتماع رفت. بنابراین برای از هم پاشاندن حزب توده و فرقه دموکرات آذربایجان و حزب کومله کردستان لازم بود یک حزب قوی و متشکل در سراسر مملکت به‌وجود آورد تا در هنگام لزوم بدست مردمی که در این حزب سیاسی اجتماع می‌کنند آن احزاب را کوبید و برای همیشه قلم قرمز به روی نام آنها کشید ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!