بخريد و بخوانيد ...
مسئله‌ی اسپینوزا
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

مسئله‌ی اسپینوزا

(The Spinoza Problem)
نویسنده: اروین د. یالوم (Irvin D. Yalom)
ترجمه: بهاره نوبهار
ناشر: قطره
سال نشر: 1400 (چاپ 14)
قیمت: 210000 تومان
تعداد صفحات: 478 صفحه
شابك: 978-600-119-900-4
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 8 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4.25 امتیاز با رای 4 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'مسئله‌ی اسپینوزا':

آلفرد روزنبرگ شانزده ساله پس از سخنرانی‌ای که در مدرسه انجام می‌دهد به دلیل محتوای نژادپرستانه (ضدیهودی) سخنانش از سوی رئیس مدرسه جریمه می‌شود تا بخش‌هایی از زندگینامه‌ی گوته، شاعر بزرگ آلمان، را که درباره‌ی اسپینوزا نوشته شده است، حفظ کند.

روزنبرگ جوان با خواندن نوشته‌های گوته، قهرمان و مرشد فکری‌اش، بسیار متعجب می‌شود وقتی می‌بیند که او اسپینوزا، این فیلسوف یهودی‌الاصل قرن هفدهم، را می‌ستاید و از او تمجید می‌کند. سالها پس از این تجربه در مدرسه، روزنبرگ همچنان متعجب این "مسئله‌ی اسپینوزا"ست. اینکه چرا یک نابغه آلمانی شیفته‌ی فردی از نژادی شده که او آنها را پست می‌داند و تمامی تلاش خود را بر نابودی آنها متمرکز کرده است.

با گذشت سال‌ها، روزنبرگ پله‌های ترقی را یکی یکی طی می‌کند و به ایدئولوگ اصلی حزب نازی آلمان، خدمتگزار صدیق آدلف هیتلر و نویسنده‌ی اصلی سیاست‌های اصلاح نژادی رایش سوم تبدیل می‌شود. اما در این میان علاقه و توجه او به اسپینوزا هیچگاه پایان نمی‌یابد ...

داستان با این جملات آغاز می‌شود:

"وقتی آخرین پرتوهای نور از آب زواننبورخ‌وال عبور می‌کند، آمستردام آرام‌آرام تعطیل می‌شود. رنگرزها پارچه‌های لاکی و سرخ‌رنگشان را، که روی لبه‌ی کانال آویزان کرده بودند تا خشک شوند، جمع می‌کنند. کسبه سایه‌بان مغازه‌هایشان را جمع می‌کنند. چند کارگر، که راهی خانه‌هایشان هستند، کنار کانال می‌ایستند، عصرانه‌ای می‌خورند، و بعد دوباره به راهشان ادامه می‌دهند. آمستردام سوگوار است؛ چند ماه قبل یک نفر به دست نه نفر دیگر کشته شده و این شهر هنوز از این مصیبت رها نشده است.

چند متر آن‌طرف‌تر از کانال، در خانه‌ی شماره‌ی 4، خیابان بریسترات، رمبرانت وان راین، ورشکسته و کمی مست، آخرین ضربه‌ی قلم‌مویش را بر تابلو یعقوب در حال تبرک پسران یوسف زد، در گوشه‌ی سمت راست تابلو امضا کرد، جعبه‌ی رنگ را به آسمان پرتاب کرد و از راه‌پله‌های پیچ‌درپیچ خانه پایین آمد ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 سيد حبيب‌الله فيروزآبادي:  داستانی تاریخی که به زیبایي تمام دو قرن متفاوت را به هم پیوند زده

 هانيه سالاري:  با اینکه کتاب تاریخی بود ولی بسیار جذاب بود. من که لذت بردم مثل سایر داستانهای یالوم ...

 گلناز گرايلي:  مثل همه آثار دکتر یالوم دوست داشتنی و گیرا. با اینکه بیشتر تاریخ بود ولی بسیار شیوا و جذاب نوشته شده. من که خیلی دوست داشتم.