بخريد و بخوانيد ...
ما چگونه، ما شدیم؟
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

ما چگونه، ما شدیم؟

نویسنده: صادق زیباکلام (Sadegh Zibakalam)
ناشر: روزنه
سال نشر: 1398 (چاپ 34)
قیمت: 520000 تومان
تعداد صفحات: 480 صفحه
شابك: 978-964-90133-5-0
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 10 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4.33 امتیاز با رای 3 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'ما چگونه، ما شدیم؟':

هرگاه سخن از مقوله‌ای به نام عقب‌ماندگی - ولو در محافل روشنفکری و آکادمیک - به میان می‌رود بلافاصله اذهان به سوی نقش استعمارگران، امپریالیست‌ها و مهره‌ها و عوامل سرسپرده روس و انگلیس و جلوگیری از به ثمر نشستن استعدادهای لایزال خفته در این سرزمین متوجه می‌شود و توطئه‌های دشمنان این آب و خاک عامل اصلی عدم پیشرفت و عقب‌ماندگی ایران محسوب می‌شود. ما چگونه ما شدیم از معدود تلاش‌هایی است که به جای پرداختن به نظریه مشهور (و البته پرطرفدار) توطئه، بدون رفع اتهام و غسل تعمید استعمارگران و عوامل خارجی، سبب اصلی را در داخل این سرزمین و در میان عوامل تاریخی و جغرافیایی خاص ایران جستجو می‌کند و توطئه‌ها و دسیسه‌های عوامل خارجی را نه علت که معلول عقب‌ماندگی ایران می‌داند.
بی‌گمان کمبود منابعی که با چنین رویکردی به این موضوع نگریسته باشند در کنار روان بودن متن و پرهیز از کلیشه‌های رایج موجب شده است کتابی که اینک در اختیار شماست پس از پانزده چاپ هنوز مورد توجه پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ قرار گیرد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
فصل اول کتاب با عنوان "از کجا شروع کنیم؟" با این جملات آغاز می‌شود:
بدون تردید نخستین مسئله‌ای که سوال فوق در ذهن می‌آفریند این است که بایستی از کدام مقطع یا زمان تاریخی، روایت عقب‌ماندگی یا "ما شدنمان" را شروع کنیم. اما این فقط بخشی از منظور ماست. مراد ما بیشتر از طرح پرسش فوق این است که از کدام زاویه و چگونه به موضوع بنگریم و از کدام مدخل وارد بحث شویم، چرا که زاویه ورود تا حدود زیادی تکلیف آتی کار را روشن می‌نمایند.
همان‌طور که در قسمت مقدمه دیدیم تفکر رایج در مورد مسئله عقب‌ماندگی خلاصه می‌شود در این که این پدیده بلایی بود که از بیرون بر سر ما وارد آوردند و به سخن دیگر "ما را، ما کردند". استعمار، امپریالیسم، شاهان فاسد، رجال سرسپرده، غرب ستم‌پیشه و ... جملگی دست به دست هم دادند و اسباب عقب‌ماندگی ما را فراهم ساختند. اما اگر قایل به این باشیم که "ما، ماشدیم" و در نتیجه‌ی "ما بودن ما" استعمار، امپریالیسم، غرب و شرق و شمال و جنوب چه سوءاستفاده‌ها که نکردند و چه بلایا که بر سر ما نیاوردند، در این صورت مخروط سوال عقب‌ماندگی برعکس می‌شود. یعنی به جای پرداختن به این که شاهان خائن چه کردند، بایستی به این بپردازیم که شاهان خائن اساسا چگونه به قدرت رسیدند. به جای پرداختن به این‌که استعمار چه کرد، بایستی به این پرداخت که استعمار اساسا چرا توانست بیاید. اگر قایل به نظریه ما شدن باشیم، در این صورت بحث عقب‌ماندگی تبدیل می‌شود به این بحث که "ما چگونه، ما شدیم" و سوال این می‌شود که برای ریشه‌یابی "ما شدنمان" باید به دنبال کدام اسباب و علل اجتماعی، تاریخی و یا اقتصادی برویم؟ و اساسا از کجا شروع کنیم ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!