شناسنامه محصول
روبات‌ها (نمایشنامه)
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

روبات‌ها (نمایشنامه)

(R.U.R.: Rossum's Universal Robots)
نویسنده: کارل چاپک (Karel Čapek)
ترجمه: سعید حمیدیان، کامران فانی
ناشر: قطره
سال نشر: 1392 (چاپ 1)
قیمت: 4500 تومان
تعداد صفحات: 127 صفحه
شابك: 978-600-119-605-8
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 3 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'روبات‌ها (نمایشنامه)':

نمایشنامه "روبات‌ها" اثر کارل چاپک، نویسنده چک، بیان واقعیتی است هول‌انگیز در لفاف تخیل. داستان روبات‌هایی است که به دست انسان ساخته شده‌اند، اما سرانجام علیه سازنده خود که آنان را بی‌رحمانه به استثمار کشیده است قیام می‌کنند و در نابودی او می‌کوشند. در این نبرد میان روبات و انسان، تنها یک انسان و یک روبات فراسوی نبرد ایستاده‌اند. عشقی شورانگیز آنان را به هم پیوند می‌دهد و این دو حدیث آدم و حوا را تکرار می‌کنند و عشقشان انگیزه تداوم بشریت می‌شود.
واژه روبات را نخستین بار خود چابک وضع کرد و در همین نمایش‌نامه به کار برد. این واژه به زبان چک اصلا به معنی آدم‌ماشینی یا مصنوعی است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
در ابتدای "پرده اول"، صحنه به شرح زیر توصیف می‌شود:
"دفتر مرکزی کارخانه روبات‌های جهانی روسوم. پنجره‌های دیوار عقب مشرف به ردیف بی‌پایان ساختمان‌های کارخانه است. روی دیوار سمت چپ نقشه‌های بزرگی خطوط کشتیرانی و راه‌آهن را نشان می‌دهد. روی دیوار سمت راست پلاکاردهای چاپی نصب شده، مثل: "روبات‌ها: کم‌خرج‌ترین کارگرها و غیره ..." برخلاف آرایش دیوارها، کف اتاق با قالی‌های ترکی اعلی مفروش شده. یک قفسه کتاب که در آن به جای کتاب بطری چیده‌اند.
دومین مدیرکل کارخانه سمت چپ، پشت میز تحریرش نشسته و مشغول دیکته کردن نامه‌هاست. سولا پشت ماشین تحریر، رو به دیوار نشسته. درست وسط اتاق یک کاناپه دسته‌دار چرمی قرار دارد و در منتهی‌الیه سمت راست یک صندلی دیگر مقابل میز تحریر دومین. دو قفسه سبزرنگ در دو گوشه اتاق، مبلمان را کامل می‌کند. از درون پنجره‌های سرتاسری که تا زیر سقف کشیده شده، دودکش‌های کارخانه، تیرها و سیم‌های تلگراف به چشم می‌خورد. یک راهروی عمومی یا دالان که به انبار منتهی می‌شود و آدم‌های ماشینی از این راه وارد دفتر می‌شوند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 محمود اسلاميان:  گرچه زیاد علاقه‌مند به خواندن نمایشنامه نیستم اما کتاب را تاحد زیادی پسندیدم. خلاقیت نویسنده در نوع ارائه‌ی مسئله‌ی آدم‌ماشینی‌ها و این نظر که روزی جهان را تهدید می‌کنند اگر به تاریخ نوشته شدن آن توجه کنیم شاید جرقه‌ی آغازین تاریک‌بینی جهان ماشینی باشد؛ جهانی که به تازگی سعی می‌کنیم با فانوس‌های کوچک از ظلمت آن بکاهیم ...