شناسنامه محصول
شیهه‌ای در هیچ

شیهه‌ای در هیچ

نویسنده: فرهاد پیربال (Farhad Pirbal)
ترجمه: آرش سنجابی
ناشر: قطره
سال نشر: 1392 (چاپ 1)
قیمت: 6000 تومان
تعداد صفحات: 174 صفحه
شابك: 978-600-119-596-9
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 12 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'شیهه‌ای در هیچ':

زیبایی چلیده شده، رشته‌های کهنه‌ی تحجر و زیستن در جهان جعلی، از مهم‌ترین دست‌مایه‌های پیربال در خلق رمان "شیهه‌ای در هیچ" است. پیربال در این اثر، جهان دردمند هنرمند مشرق زمین را - هنگامی که بی‌سرزمین مانده است - در لایه‌های زیرین زندگی ذهنی مردی که حتا معشوقه‌اش هم خیالی است، نقش می‌زند. ساختار روایت و فوکوسی که بر پس‌زمینه‌های ذهنی راوی - زندگی پایمال شده‌اش در حلبچه -زده می‌شود، سوای آن‌جایی که راوی حضوری فعال دارد و معیارهای اخلاقی به خواننده می‌دهد، رمانی چندوجهی - درست هم چون خالقش - تصویر کرده است و آشکارا به ما کد می‌دهد که با چه رمان مهمی در زیر مجموعه‌ی آثار سایکولوژیک روبه‌رو هستیم. رمانی که با وجود تاکید چندباره‌ی نویسنده بر زادگاهش، تکثیری بی‌مرز می‌گیرد و به اندازه‌ی تمام هنرمندان بی‌سرزمین، سنتز می‌کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"حوالی پانزده دقیقه قبل بود که خسته و گرسنه از قطار تولوز پیاده شدم. چشم چرخاندم تا رستوران درست و درمانی را پیدا کنم؛ رستورانی با سایه‌بان بلندش مجابم کرد تا بروم و روی صندلی‌اش بنشینم.
هنوز مانده بود تا به صندلی خو کنم که سر و کله‌ی سیاه‌پوست قد کوتاهی پیدا شد. بار و بندیلش را انداخت روی میز ... من هنوز غذایم را سفارش نداده بودم، این شد که با گارسون اشتباهش گرفتم ... اما خیلی طول نکشید که حساب کار دستم بیاید. بار و بندیلش پر بود از انگشتر و ساعت و گوشواره و گردن‌بند نقره‌ای و عاج. مرد سیاه‌پوست به زبان فرانسوی - که به احتمال از شمال آفریقا آموخته بود - گفت:
- آقا ... مایلی برای عشقت یه کادو بخری؟ ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 صفورا زواران حسيني:  کتاب یک ایده جالبی دارد که به نظر من نویسنده نتوانسته خوب درش بیاورد. اما از منظر آشنا شدن با فضای نویسندگان کرد خواندنش جالب توجه است.