شناسنامه محصول
به زبان آدمیزاد: یادداشت‌هایی در ستایش پاکیزه‌نویسی و نکوهش شلخته‌نگاری در متون اداری و رسانه‌ای

به زبان آدمیزاد: یادداشت‌هایی در ستایش پاکیزه‌نویسی و نکوهش شلخته‌نگاری در متون اداری و رسانه‌ای

نویسنده: رضا بهاری 
ناشر: نشر نی
سال نشر: 1399 (چاپ 7)
قیمت: 22000 تومان
تعداد صفحات: 103 صفحه
شابك: 978-964-185-276-6
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 38 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید
در ذیل عنوان "آشنایی با صورت مساله" در صفحه 21 کتاب چنین آمده است:
"کلیشه‌نویسی، درازنویسی، بیهوده‌نویسی، و در یک کلام شلخته‌نگاری سال‌هاست که در نوشته‌های اداری ما جا خوش کرده است و ظاهرا به این راحتی‌ها بیرون رفتنی نیست. شلخته‌نگاری البته منحصر به نثر اداری نیست و دامنه بسیار وسیع‌تری دارد. این پدیده، در مفهوم کلی‌اش، گاهی دامن مطبوعات و رسانه‌های جمعی و حتی کتاب‌های درسی را هم می‌گیرد. اما هدف این کارگاه عمدتا بررسی مشکلات نوشته‌های اداری (و رسانه‌ای) است.
... قبل از هرچیز لازم است تاکید کنیم که این کارگاه هیچ ربطی به آموزش‌های عتیقه‌ی سنتی، از قبیل "اصول و فنون یا آیین نگارش اداری" ندارد. در واقع شاید یک کمی هم ضد آنها باشد. اگر این همه تکلف و درازنویسی و عبارت‌های کلیشه‌ای اسمش "ادبیات اداری" است، ما به یک تعبیر قصد داریم ادبیات‌زدایی کنیم. در این کارگاه حتی نگران این هم نیستیم که معانی تمام اصطلاحات دستور زبان را بلدیم یا نه. پاسداری فرهنگستانی زبان فارسی هم فرع قضیه است. لابد می‌پرسید پس می‌خواهیم چه‌کار کنیم؟
می‌خواهیم تمرین کنیم که حتی‌الامکان ساده، صریح، موجز، بی‌ابهام، و بی‌پیرایه بنویسیم. می‌خواهیم حرمت خودمان، حرمت زبان مادری‌مان، و حرمت مخاطب‌هامان را پاس بداریم. می‌خواهیم سعی کنیم زبان مکاتبات و گزارش‌های اداری‌مان حتی‌المقدور طبیعی، نزدیک به زبان گفتاری، منسجم و منطقی، و در یک کلام "پاکیزه" باشد ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 حسين ميرشجاعيان حسيني:  کتاب کوچک و جالبی بود. البته خود کتاب هم ادعای کامل بودن ندارد و صرفا به مذمت شلخته‌نگاری و ستایش پاکیزه‌نویسی اداری می‌پردازد. مثال‌ها و تمرین‌های کتاب هم جالب توجه است.