شناسنامه محصول
طلوع فلسفه اشراق (مروری بر زندگی و آثار شیخ شهاب‌الدین سهروردی)

طلوع فلسفه اشراق (مروری بر زندگی و آثار شیخ شهاب‌الدین سهروردی)

نویسنده: عزیزالله افشار کرمانی 
ناشر: همشهری
سال نشر: 1389 (چاپ 2)
قیمت: 2800 تومان
تعداد صفحات: 156 صفحه
شابك: 978-964-241-034-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 2 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'طلوع فلسفه اشراق (مروری بر زندگی و آثار شیخ شهاب‌الدین سهروردی)':

کتاب به معرفی زندگی و افکار شیخ شهاب‌الدین سهروردی می‌پردازد.
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم:
"... فلسفه با ظهور ابن‌سینا و تلاش‌های شاگردان وی نفوذ و رواج بسیاری یافت ولی برخی فقها و صوفیه در مقابل آن صف کشیدند و تفکر استدلالی را مضر برای حیات دینی دانستند. در قرن چهارم کلام اشعری جبهه تازه‌ای علیه فلسفه گشود. با به قدرت رسیدن سلجوقیان و حمایت آنها از کلام اشعری حملات علیه فلسفه شدت یافت.
امام محمد غزالی فقیه و متکلم نامدار اشعری در قرن پنجم حملات تندی را علیه فلسفه مشائی به راه انداخت و حملات وی چنان اثر کرد که از رونق فلسفه در ایران کاست زیرا غزالی در بعضی از مسائل ابن‌سینا را تکفیر کرد و فلاسفه را به کفر و انحراف متهم نمود. حملات غزالی زمینه را برای نقد بیشتر فلسفه ارسطویی فراهم کرد و تمایلات صوفیانه غزالی به رونق تصوف کمک نمود.
آثار فکری غزالی سبب شد که فقیهان و متکلمان به تصوف تمایل پیدا کنند و شرایط چنان پیش رفت که تعلیم تصوف در مدارس دینی رایج شد.
پس از حملات غزالی فلسفه جهت تازه‌ای یافت و سهروردی بزرگترین نشانه تغییر در نگرش فلسفی آن زمان است. رویکرد سهروردی تلفیق استدلال، کشف و شهود و نقل بود. سهروردی به طور گسترده و وسیعی به تفسیر عرفانی فلسفی آیات و روایات می‌پردازد و معتقد است کشف حقیقت وجوه و ابعاد گوناگونی دارد و بازتاب آن در ذهن و دل انسان مختلف است. حقیقت با برهان و استدلال و کشف بی‌واسطه بر آدمی روی می‌کند. آن کس که به حقیقت رسیده است بیانی مستدل و معقول دارد و دلی روشن و پرامید و جانی پر از شفقت و رحمت ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!