شناسنامه محصول
دیده‌بان خواب زده (دیدارهای پراکنده با ادبیات و زندگی)

دیده‌بان خواب زده (دیدارهای پراکنده با ادبیات و زندگی)

نویسنده: محمدعلی سپانلو (Mohammad-Ali Sepanlou)
ناشر: نیلوفر
سال نشر: 1391 (چاپ 1)
قیمت: 12000 تومان
تعداد صفحات: 341 صفحه
شابك: 978-964-448-504-6
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 2 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'دیده‌بان خواب زده (دیدارهای پراکنده با ادبیات و زندگی)':

سپانلو می‌گوید اگر ارزشی در این مقالات باشد مرهون توجه‌دادن به برخی اتفاقات کوچک و بزرگ ادبی و هنری در ایران معاصر است؛ اذهان را معطوف‌کردن به کاری که دیده نشد و به فراموشی پیوست یا مکث و تعمق در اطراف اثری که بررسی شد، ولی نه از همه جوانب. فراموشی در قبال رویدادهایی که ممکن بود به شرط شناخته‌شدن آغازگر تحولاتی دیگر باشند، به درجات گوناگون، در همه‌جای دنیا هست، ولی در کشور ما کمبود زیمنه‌ها یا بی‌توجهی معاصران باعث شد که گاهی در اطراف یک محصول ادبی یا هنری حتی یک سطر هم نوشته نشده باشد. پس شاید سعی این "دیده‌بان خواب‌زده" بیهوده نماند.
فصل اول کتاب با عنوان "مرگی قبل از تولد" با این جملات آغاز می‌شود:
"سبک، تجلی تفاوت کیفیت ظاهر شدن جهان بر هریک از ماست، و هنرمند این کیفیت را به شکل‌های گوناگون هنری، تصویر، صدا، کلمه، حجم و از این دست درمی‌آورد. امروزه اهمیت سبک برای اغلب منتقدان و صاحب‌نظران منزل اصلی بررسی بر یک اثر هنری است، در برابر عده‌ای دیگر آن را مطرود و از شمار ارزش‌های درجه دوم می‌شمارند.
اما چرا این اندیشه به ذهنم عارض شد؟ وقتی که به ادبیات معاصر خودمان فکر می‌کردم، به‌خصوص پس از رای‌گیری مسخره، در خارج کشور، درباره‌ی مستحقان جایزه‌ی ادبی نوبل و جنب‌وجوش کوچک ابدالان، در حدی آن‌قدر نازل، که برای رای‌گیری در انجمن روستا نیز کاربرد ندارد. یادآور شوم که به کار بردن کلمه‌ی "مستحق" به جای "شایسته" به قصد تحقیر هموطنان و همقلمان ارجمند نیست، زیرا که اهدای جایزه‌ی نوبل به هرحال "سلیقه‌ای" است ..."

اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را می‌توانید در اینجا بیابید.

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!