بخريد و بخوانيد ...
تاریخ سخت‌کشی

تاریخ سخت‌کشی

نویسنده: عباسقلی غفاری‌فرد 
ناشر: نگاه
سال نشر: 1400 (چاپ 3)
قیمت: 105000 تومان
تعداد صفحات: 343 صفحه
شابك: 978-964-351-591-1
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 6 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (2 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'تاریخ سخت‌کشی':

کتاب‌ تحقیقی است در زمینه‌ی نمونه‌های سخت‌کشی در طول تاریخ. نویسنده با تقسیم‌بندی فصل‌های کتاب به مواردی همچون “کندن پوست”، “سوزانیدن و کباب کردن”، “زنده به گور کردن”، “خفه کردن” و ... سرنوشت شخصیت‌هایی همچون حسین بن منصور حلاج، شیخ احمد صراف، علیشاه افشار، یوسف خوارزمی، نورالدین احمد اصفهانی و ... را بررسی می‌کند.
فصل اول کتاب با عنوان "بریدن اندام‌ها" با این جملات آغاز می‌شود:
"یکی از شیوه‌های کشتن بزهکاران بریدن اندام‌های آنها بود. البته نیازی نبود که بزهکار به راستی گناهکار بوده باشد. زیرا گاهی کینه‌توزی‌های شاهان، خلفا، فرمانروایان و گاهی ناهمگونی اندیشه‌ها و دشمنی گروه‌های گوناگون با یکدیگر به جایی می‌رسید که بی‌گناهانی نیز به این شیوه کشته می‌شدند. گاهی پیش از بریدن اندام‌ها، بزهکار را شکنجه می‌کردند. برای آغاز این بخش از کتاب، گزارش کریستن‌سن می‌تواند سودمند باشد. او می‌نویسد، دادگاه‌ها می‌توانستند از هرگونه آزار و شکنجه‌ای سود برند. برای ترساندن متهم، ابزارهای گوناگون شکنجه را در برابر چشم او می‌گستردند. زندانیان را گاهی از انگشت می‌آویختند و گاهی واژگون با یک پا سرنگون بر دار می‌کردند و با تازیانه‌هایی بافته از پی گاو می‌زدند. در زخم‌ها سرکه و نمک و انقوزه می‌ریختند. اندام‌ها را یک یک جدا می‌کردند و پوست سرشان را می‌کندند. زبان را از پشت سر بیرون می‌کشیدند. جوال‌دوز در چشم و در تمام بدن فرو می‌کردند و دائم سرکه و خردل در دهان و چشم و سوراخ‌های بینی می‌ریختند تا مرگ فرا رسد ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 محمود رضا احديان:  کتاب با آنچه که من انتظارش رو داشتم متفاوت بود. از این نظر که متن به نظرم کمی آشفته میامد. من شخصا از این که توضیحات ته انتهای صفحه به صورت پانویس بیاید بیشتر لذت می‌برم تا موقعی که همه آنها به صورت یک جا در آخر کتاب جمع شود.
دسته‌بندی موضوعی کتاب بر مبنای نحوه قتل‌هاست. مثلا خفه کردن در یک فصل و زنده به گور کردن در فصلی دیگر اشاره شده است که تا حدی برای کسی که می‌خواهد در مورد هر مورد به تفصیل بررسی کند مناسب است. در ضمن فهرست اعلام هم در راستا کارگشاست.
در بعضی موارد حادثه ذکر شده بسیار کوتاه و در حدی چند خط ارائه شده که به نظرم اگر نویسنده در بعضی موارد توضیحات به صورت زیرنویس در مورد بعضی از وقایع می‌داد تا به نوعی اصل امانت هم رعایت شده بود، کتاب بهتری میشد.