بخريد و بخوانيد ...
برگردان روایت‌گونه شاهنامه فردوسی به نثر

برگردان روایت‌گونه شاهنامه فردوسی به نثر

نویسنده: سیدمحمد دبیرسیاقی 
ناشر: قطره
سال نشر: 1403 (چاپ 25)
قیمت: 440000 تومان
تعداد صفحات: 550 صفحه
شابك: 978-964-341-122-0
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 17 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (4.4 امتیاز با رای 5 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'برگردان روایت‌گونه شاهنامه فردوسی به نثر':

... هر ایرانی باید شاهنامه را بخواند و لفظ و معنی و قالب و محتوای آن را سرمشق و راهنمای کار خود قرار دهد. شاهنامه را بخواند و مکرر بخواند تا به عمق فرهنگ با ارج ایران تا پایان سده چهارم هجری به خوبی آگاهی پیدا کند و بداند که بیهوده نیست سخن فردوسی را با سخن از آسمان به زمین آمده برابر و کار او را بالا بردن سخن و باز بر کرسی نشاندن آن دانسته‌اند. آری بیهوده سخن بدین درازی نشود.
... بدیهی است خوانندگان گرامی توجه خواهند فرمود که این برگردان نه از سنخ رستم‌نامه است که قسمتی از شاهنامه را با اضافاتی دارد و سابقا چاپ سنگی شده است و نیز نه برگردان بیت به بیت و کلمه به کلمه نظیر برگردان بنداری به عربی است، بلکه برگردان گونه کوتاه و ساده‌ای است بی‌آنکه از اصل مطلب هیچ نکته‌ای کاسته شده باشد. امید که مقبول طبع ادب‌دوستان قرار گیرد و چشم بر کاستیهای آن فرو بندند و به حرمت استاد طوس آن را به چیزی دارند. (برگرفته از پیشگفتار کتاب)
متن اصلی کتاب با "پادشاهی کیومرث" و با این جملات آغاز می‌شود:
"سخنسرای نامی ایران از گفتار دهقان، پژوهنده‌ی نامه‌ی باستان، چنین روایت کرده است که نخستین کس که رسم فرمانروایی و داشتن تاج و تخت آورد، کیومرث بود. آنگاه که آفتاب به برج بره رسید و ماه فروردین آغاز گشت و بهاران مایه از سر گرفتن جوانی جهان شد، کیومرث نیز فرمانروائی آغاز کرد. منزلگاه او ابتدا کوهساران بود و تنپوش از پوست پلنگ داشت.
سی سال با شکوه تمام بر جهان فرمان راند. دد و دام نزد او آرام گرفتند. کرنش و تعظیم آنان به شاه جهان مردمان را به پرستش و آیین و کیش رسانید.
کیومرث پسری داشت خردمند و خوبروی به نام سیامک که مایه آرامش روان و آسایش جان پدر بود. شاه را دشمنی نبود جز اهریمن زشتکردار بداندیش که در آتش حسد و کینه می‌سوخت و در بدنهادی می‌بالید. بچه‌ای چون گرگ درشت‌اندام داشت و سپاهی گران. لشکر خویش گرد آورد و قصد به‌دست آوردن تاج و تخت شاه کرد، بسیار کس به وی پیوستند و او با همگان از نیت خود سخن گفت و پرده از راز دل برداشت و جهان را پرآوازه خود ساخت. کیومرث را به خاطر نمی‌گذشت که در درگاهش دشمنی چنین سهمگین و درنده‌خوی باشد. اما سروش، فرشته پیام‌آور، بیدرنگ به نزد او آمد، به هیئت و شکل یکی از پریان، در حالیکه پوست پلنگی بر تن داشت و کیومرث را از نیت دیو نابکار و اعمال پسر بدنهادش آگاه ساخت ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 ارمغان علوي:  خیلی خوشحالم از اینکه این شانس را دارم با این نثر گیرا و در عین حال ادبی شاهنامه را بخوانم! همیشه آرزو داشتم داستان‌های شاهنامه را بخوانم اما کم‌سوادی در حوزه شعر باعث می‌شد هیچوقت نتوانم اشعار استاد طوس را به خوبی درک کنم! کتاب ارزشمندی است که خواندن آن را به همه ایرانیان دوستدار کتاب توصیه می‌کنم!

 محمدصادق بيات: 
عالی بود داستان به داستان و پادشاه به پادشاه قصه جلو می‌رود …
من و همسرم هر شب روی بالکن حیاط و با دو استکان چای داغ و ظرف میوه و نور مهتاب، غرق در داستان و نوشتار این کتاب می‌شویم و به همراه فردوسی مرور می‌کنیم احوالات جمشید و ضحاک و کاوه آهنگر و سام و …
زبان کتاب بسیار سلیس و امروزی است ... از گفتگوهای کتاب متوجه اصل داستان می‌شویم و ... نیازی به تخصص در زمینه متون ادبی نیست داستان روایت‌گونه است و روایت انسان را غرق در زمان می‌کند … بخصوص که روایتی که می‌خوانیم داستان‌های شاهنامه باشد

 بنفشه بامداد:  همیشه از خواندن داستان‌های شاهنامه و تاریخ باشکوه ایران لذت می‌برم. هر چند قبلا داستان‌های شاهنامه را در مجموعه کتاب دیگری مطالعه کرده بودم، باز هم از مطالعه این کتاب بسیار لذت بردم. به نظرم دلنشین‌تر می‌شد اگر نویسنده گرامی کتاب بعضی از ابیات شاهنامه را در بین داستان‌های کتاب ذکر می‌کردند.

 عليرضا (ماني) دواتگران:  کار بسیار بزرگ و ارزشمندی برای کسانی که به هر دلیل عاجز از خواندن شاهنامه به نظم هستند. تنها نکته‌ای که به نظرم آمد اینکه اگر در صفحه‌آرایی کتاب سلیقه‌ی بیشتری به خارج داده می‌شد و چند عکس مناسب هم به نوشتار اضافه می‌شد، کتاب میتونست از سنین پایین‌تر هم مخاطبانی جذب کنه.