شناسنامه محصول
کالبدشکافی 19 داستان کوتاه

کالبدشکافی 19 داستان کوتاه

نویسنده: حسن اصغری (گزینش و نقد و تفسیر) 
ناشر: قطره
سال نشر: 1 (چاپ 1386)
قیمت: 3500 تومان
تعداد صفحات: 308 صفحه
شابك: 978-964-341-574-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 5 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (5 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'کالبدشکافی 19 داستان کوتاه':

ملاکم در گزینش داستان‌های این کتاب و تفسیر آنها، نگاه غیرمتعارف نویسندگان به زندگی بوده است. به استثنای چند داستان که ساخت متعارف دارند، بقیه‌ی داستان‌ها با شیوه و نگاهی نو نوشته شده‌اند. داستان‌هایی که اندیشه‌ای در بافت آنها مطرح شده و راوی پاسخ را از خواننده خواسته است. خواننده می‌تواند با ظن خویش یار آن بشود و به تاویل ویژه خود برسد. تمام داستان‌های این مجموعه، به درد فردی و اجتماعی و سیاسی آدم‌ها پرداخته‌اند.
داستان‌ها در باطن خود، بار اجتماعی دارند اما این بار با گزارش عینی و کلیشه‌ای ارائه نشده است. من در تفسیرهایی که بر این داستان‌ها نوشته‌ام، کوشیدم تا تاویل خویش را با استناد به نشانه‌های متن ارائه کنم و فرصتی نیز برای خواننده بگشایم تا به نشانه‌ها و اشاره‌های تاکید شده‌ی متن، چشم بدوزد و بیندیشد. (بخشی از پیش‌گفتار کتاب)

کتاب شامل 19 داستان است که توسط آقای اصغری گزینش شده و برای هریک نیز نقد و تفسیری نوشته شده است. در میان نویسندگان داستان‌ها نام‌هایی چون جمال‌زاده، صادق هدایت، بزرگ علوی، صادق چوبک، ابراهیم گلستان، جلال آل‌احمد و ... به چشم می‌خورند.
نقد داستان "عروسک چینی من" نوشته هوشنگ گلشیری با این جملات آغاز می‌شود:
"یکی از مشکلات فنی نوشتن رمان یا داستان کوتاه نویسندگان ما در دو دهه اخیر، مشکل زبان و لحن بوده است. مشکل فوق در اغلب داستان‌ها که با دیدگاه اول شخص نوشته شده‌اند، کاملا به چشم می‌زنند. زبان و تکیه کلام و لحن و نگاه باید با ویژگی خلقی و موقعیت فرهنگی و وضعیت سنتی راوی اول شخص، هم‌آهنگی و هم‌خوانی داشته باشند تا هویت و مشخصه او را عیان کنند. واقع‌نمایی و باورپذیری نگاه و مشاهدات راوی اول شخص فقط از راه زبان و لحن ویژه‌ای که با وضع و موقع فرهنگی و سنی راوی قابل انطباق باشد، می‌تواند بازتابش را به ذهن خواننده القا کند و تردید او را نسبت به صداقت و روایت خود، درهم شکند ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!