شناسنامه محصول
اصول شکسته‌نویسی: راهنمای شکستن واژه‌ها در گفت‌وگوهای داستان

اصول شکسته‌نویسی: راهنمای شکستن واژه‌ها در گفت‌وگوهای داستان

نویسنده: علی صلح‌جو 
ناشر: مرکز
سال نشر: 1398 (چاپ 71)
قیمت: 30000 تومان
تعداد صفحات: 63 صفحه
شابك: 978-964-213-185-3
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 2 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'اصول شکسته‌نویسی: راهنمای شکستن واژه‌ها در گفت‌وگوهای داستان':

گفت‌وگوها را در داستان چگونه بنویسیم؟ شکسته یا ناشکسته؟ اگر می‌شکنیم، چقدر بشکنیم؟ آیا یگانه راه شکسته‌خوانی شکسته‌نویسی است؟ واژه‌ی شکسته یا نحو شکسته؟ کدام‌یک بهتر به شکسته‌خوانی راه می‌برد؟ نگارنده [در این کتاب] کوشیده است حد معینی از شکسته‌نویسی را با استفاده از قواعد ساخت هجا در زبان فارسی قانون‌مند کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
در بخشی از فصل اول کتاب چنین آمده:
"... فک، چقد، یه، امرو، چن، نودون، نع، ظر، توئون، مث، وخ. این‌ها صورت شکسته واژه‌هایی است که ممکن است برخی از خوانندگان آن‌ها را در نوشته‌های گفت‌وگویی دیده باشند. به نظر من، هیچ یک از این واژه‌ها، با این هیئت در حافظه بصری ما وجود ندارد و، به همین علت، بعید است کسی بتواند، در نگاه اول، حتی با در نظر گرفتن بافت کلام، آن‌ها را تشخیص دهد. فکر، چقدر، یک، امروز، چند، تاوان، نه (با تاکید)، ظهر، تاوان، مثل و وقت صورت ناشکسته‌ی این کلمه‌هاست. واژه‌های عاب، خدنویص، عبرو، آطش و هرکط نیز همان آب، خودنویس، ابرو، آتش و حرکت‌اند. این املاها را می‌توان خواند، اما نه به راحتی. موضوع این است که ما، علاوه بر حافظه صوتی، حافظه تصویری از واژه‌ها داریم و اگر کسی این حافظه را دستکاری کند، در خواندن دچار مشکل می‌شویم. کسانی که صورت ظاهر واژه‌ها را به قصد کمک به خواننده در خواندن، تغییر می‌دهند باید به این نکته واقف باشند ..."

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 حميدرضا راهداري:  كتاب خوبي است بخصوص براي كسانيكه دغدغه نوشتن دارند و آنهم داستان. كتاب با آوردن نمونه‌هايي از ديالوگهايي كه در متن داستانهاي فارسي آمده سعي كرده اصول صحيح ديالوگ‌نويسي را بيان كند.