شناسنامه محصول
مولانا و چند داستان مثنوی

مولانا و چند داستان مثنوی

نویسنده: سیروس شمیسا 
ناشر: قطره
سال نشر: 1396 (چاپ 5)
قیمت: 29000 تومان
تعداد صفحات: 400 صفحه
شابك: 978-600-119-243-2
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 5 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'مولانا و چند داستان مثنوی':

این کتاب کلا دو بخش است. در بخش اول افکار مولانا با استناد به گفته‌های خود او با نگاه‌های امروزی تبیین شده است. در بخش دوم برخی از داستان‌های معروف مثنوی بر مبنای نظام‌های امروزی علوم انسانی و عمدتا روانکاوی یونگی مورد تحلیل قرار گرفته است. در برخی از فصل‌های این کتاب، مثلا "تشابه عرفان ایران با عرفان هندی" به اساس عرفان ایرانی توجه شده است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
نویسنده در ذیل عنوان "تناقضات" چنین آورده است:
"در ظاهر امر سخنان مولانا تناقضات متعددی می‌توان یافت اما باید توجه داشت که هر مساله ممکن است به چند اعتبار لحاظ شود و لذا به چند نحو مطرح شود. مثلا از آنجا که ابلیس در دین مظهر شرارت است از او بد گفته شده است اما از آنجا که به اعتبار اسطوره خداست یا به اعتبار عرفان بازیچه‌ِ دست خداوند بوده است از او دفاع شده است. یا از زن از آنجا که سمبل نفس است بد گفته است اما به لحاظ مقام انسانی نسبت به او نظر مثبت و محبت‌آمیز دارد یا از آنجا که عارف است جبری است اما از آنجا که پای عقل به وسط می‌آید به‌ اختیار رای می‌دهد.
باری دلایل این تناقضات متعدد است، مثلا می‌توان تصور کرد که دید الهی مولانا باعث شده است که مدام متوجه ترکیب اضداد شود. هم در تعبیرات قدمای ما و هم تعبیرات رازگرایان غربی خداوند ترکیب اضداد است ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!