شناسنامه محصول
جزایر خرد، سیاست‌های کلان (جزایر تنب و ابوموسی در خلیج فارس)
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

جزایر خرد، سیاست‌های کلان (جزایر تنب و ابوموسی در خلیج فارس)

(Small Islands, Big Politics: The Tonbs and Abu Musa in the Persian Gulf)
نویسنده: هوشنگ امیراحمدی (تالیف و گردآوری) (Hooshang Amirahmadi)
ترجمه: اسدالله امرایی
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1384 (چاپ 1)
قیمت: 2500 تومان
تعداد صفحات: 256 صفحه
شابك: 964-91984-2-3
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 5 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3 امتیاز با رای 1 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'جزایر خرد، سیاست‌های کلان (جزایر تنب و ابوموسی در خلیج فارس)':

این کتاب درباره یکی از قدیمی و ریشه‌دارترین اختلافات ارضی خلیج‌فارس است. مساله مورد مناقشه جزایر تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی است. هرچند این مناقشات سابقه تاریخی طولانی دارد اما تاکنون هیچ تحقیق جامع کارشناسانه‌ای به‌طور اخص و مستقیم درباره آن صورت نگرفته است.
جزیره ابوموسی در وسط خلیج‌فارس قرار دارد و مساحت آن بالغ بر چهار مایل مربع است. جمعیت هفتصد تا هزار نفری آن را ایرانیان تشکیل می‌دهند. تنب بزرگ در نزدیکی سواحل ایران واقع شده و جمعیت ثابتی در آن زندگی نمی‌کنند. جزیره تنب کوچک نیز خالی از سکنه است. هرکدام از تنب‌ها در طول تاریخ به گونه‌هایی متفاوت تلفظ می‌شدند مانند تونب، تمب، تنب، تمب و تامب.
از دیدگاه ژئوپولیتیکی، موضوع مناقشه بر سر اداره جزایر است که بر دهانه تنگه هرمز اشراف دارد و روزانه 20 درصد نفت جهان و میلیاردها دلار کالا از آن عبور می‌کند. از نقطه نظر حقوقی، مساله مورد مناقشه مالکیت جزایر است. تا پیش از سال 1971 طرفین مناقشه دولت‌های ایران و بریتانیای کبیر بودند. در حال حاضر ایران و امارات متحده عربی مدعیان این مناقشه هستند … (برگرفته از مقدمه کتاب)

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 عليرضا (ماني) دواتگران:  در هیچ جای کتاب صحبتی از استدلالهای طرف مقابل به میان نیامده و اطلاعات خواننده تنها در مورد برهان طرف ایرانی ارتقا می‌يابد. عکسهای آخر کتاب هم به سبک و‌ سیاق صنعت چاپ داخلی از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند.