بخريد و بخوانيد ...
پروست علیه زوال
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

پروست علیه زوال

(Lost Time: Lectures on Proust in a Soviet Prison Camp)
نویسنده: یوزف چاپسکی (Jozef Czapski)
ترجمه: شبنم نیک‌رفعت
ناشر: گمان
سال نشر: 1401 (چاپ 2)
قیمت: 68000 تومان
تعداد صفحات: 143 صفحه
شابك: 978-600-7289-98-3
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 1 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'پروست علیه زوال':

نویسنده لهستانی‌الاصل کتاب در طول جنگ جهانی دوم در اردوگاه اسرای جنگی در روسیه گرفتار بوده است. او که پیشه اصلی‌اش نقاشی بوده، در اردوگاه برای سرگرم کردن دیگر اسرا تصمیم می‌گیرد که آنها را با کتاب معروف مارسل پروست، "در جست‌وجوی زمان از دست رفته"، آشنا کند. او در جلسات مختلفی که در اردوگاه اسرا برگزار می‌کند دلیل اهمیت اثر پروست را برای شنوندگان خود تشریح می‌کند، شخصیت‌های اصلی و فرعی کتاب پروست را با جزئیاتی دقیق و به‌یادماندنی توصیف می‌کند، و عمق و زیبایی این اثر را برای علاقمندان گرفتار‌آمده‌اش شرح می‌دهد.

این کتاب متن گفتارهایی است که نویسنده در اردوگاه اسرا برای مخاطبینش ایراد کرده.

فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

"سال 1924 بود که جلدی از رمان مارسل پروست به دستم افتاد. تازه آمده بودم پاریس و آشنایی‌ام با ادبیات فرانسه داشت نرم‌نرمک از حد رمان‌های درجه‌دوِ سبک کارهای فارر یا لوتی فراتر می‌رفت. بیش از همه عاشق رومن رولان بودم که نه در سبک کارش بدعتی داشت نه از حیثِ زبانی تشخصی؛ در همین حال‌وهواها بود که کوشیدم در مطالعه‌ی ادبیات مدرن فرانسه سمت‌وسوی بهتری بگیرم.

آن روزها رمان کوتاه مجلس رقص کنت دورژل، اثر رادیگه، تازه سر زبان‌ها افتاده بود - رمان کوتاهی به سبک پرنسس دوکلو؛ دوره دوره‌ی کوکتو، ساندرار و موران بود؛ زمانه‌ی جمله‌های تلگرافی با همان تعمدها در ایجاز و سردی در سبک. این تصویرِ آن زمانِ زبان و ادبیات فرانسه بود که به چشم یک آدم خارجی می‌آمد ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!