بخريد و بخوانيد ...
مرا اسماعیل صدا کن؛ موبی‌دیک به روایت هیوبرت دریفوس

مرا اسماعیل صدا کن؛ موبی‌دیک به روایت هیوبرت دریفوس

نویسنده: زانیار ابراهیمی 
ناشر: هرمس
سال نشر: 1401 (چاپ 2)
قیمت: 88000 تومان
تعداد صفحات: 156 صفحه
شابك: 978-600-456-301-7
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 1 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (تاكنون امتیازی به این كتاب داده نشده)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'مرا اسماعیل صدا کن؛ موبی‌دیک به روایت هیوبرت دریفوس':

هیوبرت دریفوس (Hubert Dreyfus)، فیلسوف آمریکایی، در سال 2007 اقدام به ارائه درس‌گفتارهایی درباره فلسفه و ادبیات می‌کند که در آن زمان و در فضای مجازی بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد. در این کتاب، نویسنده تلاش کرده تا روایتی مکتوب از درس‌گفتار ویدئویی دریفوس درباره شاهکار هرمان ملویل بدست دهد.

فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

"موبی‌دیک با این جمله بسیار مشهور شروع می‌شود: "صدایم کن اسماعیل!" (ص 41). این جمله یادآور آیه‌ای در عهد عتیق است که در آن فرشته یهوه به هاجر می‌گوید: "پسری خواهی زایید و او را اسماعیل نام خواهی نهاد" (سفر پیدایش 15:16). اسماعیل فرزند کنیز ابراهیم است و به اصرار ساره سترون پای به این جهان می‌نهد. اما ساره بعدا از ابراهیم می‌خواهد که آنان را از خود براند، و او تن می‌دهد. اسماعیل یتیم رانده‌شده از درگاه پدر و کسی است که خانه و کاشانه‌اش را از دست داده و آواره جهان شده است. به‌بیان دریفوس، اسماعیل کسی است که زیر پایش زمینِ استواری نمی‌یابد؛ او انسان دوران پس از مرگ خداست.

وانگهی، راوی صرفا از ما می‌خواهد که او را اسماعیل صدا کنیم. بنابراین، نام او لزوما اسماعیل نیست. اسماعیل‌وار زیستن مشی اوست. راوی با این جمله نشان می‌دهد که نه هویتی از آنِ خویش دارد و نه کاروبار ثابتی. اسماعیل پیش‌ترها مدیر مدرسه‌ای در روستا بوده، مدتی در کشی تجاری کار می‌کرده، و بعدها ناگهان به سرش می‌زند که به کشتی وال‌گیری برود و به‌دلیل بی‌تجربگی‌اش به کم‌ترین دستمزد قناعت می‌کند ..."

تاكنون كسی درباره این كتاب نظری ثبت نكرده است!