بخريد و بخوانيد ...
یادداشت‌های انقلاب
اطلاعات كتاب در سایت آمازون

یادداشت‌های انقلاب

نویسنده: صادق زیبا کلام (Sadegh Zibakalam)
ناشر: روزنه
سال نشر: 1398 (چاپ 2)
قیمت: 245000 تومان
تعداد صفحات: 157 صفحه
شابك: 978-964-334-205-0
تعداد كسانی كه تاكنون كتاب را دریافت كرده‌اند: 24 نفر
امتیاز كتاب: امتيازي كه كتاب از كاربران جيره‌كتاب گرفته  (3.29 امتیاز با رای 7 نفر)

امتیاز شما به این كتاب: شما هنوز به این كتاب امتیاز نداده‌اید

درباره كتاب 'یادداشت‌های انقلاب':

درست بعد از سه دهه از گذشت انقلاب اسلامی، شاید بد نباشد تا نگاهی دوباره به این پدیده بیاندازیم. به راستی آن انقلاب برای چه بود؟ میلیون‌ها زن و مرد ایرانی از پیر و جوان گرفته، تا مکلا و روحانی، از شهری و روستایی تا مرفه و مستمند، از تحصیل‌کرده تا عامی، از شمال شهرنشین تا جنوب شهری‌ها، از مارکسیست‌های رادیکال انقلابی تا مسلمانان سنتی، از متدینین تا آنان که خیلی پایبند به مذهب نبودند، جملگی به دنبال چه بودند؟

مشکل‌شان و دردشان با رژیم شاه چه بود؟ چرا آن رژیم را نمی‌خواستند؟ سخنی به گزاف نرفته اگر ادعا شود که علیرغم حجم انبوهی از ادبیاتی که پیرامون انقلاب اسلامی ظرف سه دهه گذشته در ایران تولید شده، پاسخ به این پرسش‌ها دست کم برای نسل دوم و سوم بعد از انقلاب در هاله‌ای از ابهام فرورفته. نگاه ایدئولوژیک و سیاسی به انقلاب از یک سو و تلاش در جهت سوق دادن انقلاب و انطباق آن با اهداف و دیدگاه‌های حکومتی ظرف سه دهه گذشته سبب شده تا هر نسل بعد از انقلاب بیش از نسل قبلی‌اش نسبت به آن بیگانه‌تر شود. جدای از بی‌علاقگی، بی‌اعتقادی و احساس عدم تمایل نسبت به انقلاب اسلامی، نسل‌های بعد از انقلاب اساسا یک تعریف ابتدایی و شناخت اولیه‌ای هم نسبت به آن ندارند.

در این کتاب سعی شده تا با کنار گذاردن انگاره‌ها و چارچوب‌های حکومتی، نگاه متفاوت‌تری به انقلاب اسلامی و اینکه به دنبال تحقق کدامین اهداف و آرمان‌ها بوده صورت گیرد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

نظر كسانی كه كتاب را خوانده‌اند:

 منصوره هدايتي:  به کتاب 5 امتیاز می‌دم. می‌تواند ذهن شما را درباره حوادث انقلاب بازتر کند و دلایل رخداد انقلاب را تا حدی برای شما بیان کند

 محمدصادق بيات:  نمیدونم چه جوری مجوز چاپ رو به این کتاب دادند. باید اذعان کنم البته که هوش سرشار آقای زیباکلام میتونه توضیح خوبی برای این موضوع باشه ... وقایعی که در سال ۸۸ اتفاق افتاد رو همه ما یادمونه … اما اینکه بگیم ما مردم انقلاب کردیم واسه اینکه آزادی داشته باشیم، حق رای داشته باشیم، حق انتخاب داشته باشم، اون هم تو اوج روزهایی که کشور توی فضای اختناق قرار داره خیلی هوش میخواد و زرنگی که آقای زیباکلام داشته و تونسته مسئولین ارشاد و ممیزی کتاب رو با اسم یادداشت‌های انقلاب از موضوع اصلی دور کنه و حرف‌هاش و اعتراضش رو نسبت به وقایع سال ۸۸ اینجوری بزنه ... آفرین به هوشش

 بنفشه بامداد:  هر چند اصولا با بحث‌ها و متون سیاسی نمی‌توانم ارتباط برقرار کنم، اما همواره به دنبال این هستم که به دلائل وقوع انقلاب در ایران پی ببرم. انتظار داشتم بتوانم از این کتاب اطلاعات زیادی در این خصوص به دست بیاورم. اما آن طور که باید و شاید انتظارم برآورده نشد که به نظرم مربوط می‌شود به نوع موضوع مورد بحث در این کتاب و بی‌اطلاعی من از ادبیات و اصطلاحات سیاسی. اما دلیل اصلی وقوع انقلاب از دیدگاه نویسنده مشخص است. مطالعه این کتاب انگیزه‌ای در من ایجاد کرد تا با جدییت بیشتر با اطرافیانم (خانواده، دوستان، اساتید و …) که زمان قبل و بعد از انقلاب را تجربه کرده‌اند، در مورد انقلاب صحبت کنم و جویای نظرات ایشان شوم.

 فاطمه عارف‌نژاد:  ارزش مطالعه نداشت!